Żuczki
Temat tygodnia: "Karnawałowe zabawy" (31.01.2022- 04.02.2022)
31.01.2022
Temat dnia: "Lalki idą na bal"- słuchanie wiersza Joanny Wasilewskiej połączone z kartą pracy.
Witamy was w poniedziałek :) Nowy tydzień, nowe wyzwania! Zapraszamy do wspólnej zabawy! :)
1. Na początek przywitajmy się piosenką. Każdy tańczy tak jak najlepiej potrafi!
https://www.youtube.com/watch?v=g51_VNmkCXs
2. „Stroje balowe”- praca z obrazkiem.
Proszę rodziców o wydrukowanie obrazków z kostiumami karnawałowymi. Poniżej propozycje:
- bałwan [.jpg, 105.06 kB]
- kowboj [.jpg, 36.91 kB]
- Kubuś Puchatek [.jpg, 24.51 kB]
- kurczak [.jpg, 27.20 kB]
- pirat [.jpg, 38.32 kB]
- smok [.jpg, 52.08 kB]
- Superman [.jpg, 29.93 kB]
Rodzic zadaje dziecku pytanie: "Za kogo przebrane są dzieci?". Dziecko patrząc na ilustracje odpowiada. Następnie na polecenie rodzica wskazuje kostiumy, które najbardziej mu się podobają. Wyjaśniamy również, że w karnawale odbywają się bale, na które przychodzi się w stroju balowym.
3. "Lalki idą na bal"- słuchanie wiersza Joanny Wasilewskiej. Rodzic czyta wiersz, a dziecko słucha z uwagą.
Dzisiaj bal w przedszkolu wielki.
Czyszczą lale pantofelki,
Piorą szale, sukieneczki
W paski, kratki i kropeczki.
Już laleczki wystrojone,
Każda piękna ma koronę.
Złotą, lśniącą brylantami,
Ozdobioną cekinami.
Dziecko odpowiada na pytania zadawane przez rodzica:
- Co robiły lale, szykując się na bal?
- Co każda lalka miała na głowie?
- Jakie były ich korony?
4. "Najwięcej balonów"- karta pracy do wydrukowania. [.jpg, 172.85 kB]
5. Zapraszamy teraz na gimnastykę!
https://www.youtube.com/watch?v=yPHeSAx9QCc
Propozycje zabaw popołudniowych:
1. „Ptaszek”- zaśpiewajcie piosenkę, pokażcie jej treść za pomocą ruchu. Pamiętacie? Uczyliście się tego ostatnio.
https://www.youtube.com/watch?v=D3OTmJJ_Bk4
Lata mały ptaszek, (dziecko chodząc po pokoju udaje że lata, macha „skrzydełkami”)
nic go nie zatrzyma. (wskazującym palcem pokazuje gest zaprzeczenia)
O ziarenka prosi, (wyciąga rączki naprzemiennie raz jedną, raz drugą)
Zima się zaczyna. (pokazuje że jest zimno)
Masz tu ptaszku garść okruszków, (pokazuje dwie złączone garstki)
Żebyś pusto nie miał w brzuszku. (wskazującym palcem pokazuje gest zaprzeczenia i jednocześnie drugą rączką klepie się po brzuchu).
2. „Ozdabiamy koronę”- lepienie z plasteliny.
Dajemy dziecku wydrukowaną kartkę z koroną [.jpg, 223.57 kB].
Zadanie dla dziecka: formowanie małych kuleczek z kolorowej plasteliny, rozpłaszczanie ich i nalepianie na koronie.
3. „Pajacyki na balu”- zabawa ruchowa z elementem skoku.
Dziecko skacze swobodnie w miejscu i do przodu. Na hasło „Pajacyk nadmuchuje balonik!”- zatrzymuje się, robi wdech nosem i wydech ustami.
Życzymy owocnej pracy :)
Temat tygodnia: "Co robią zwierzęta zimą?" (24.01.2022- 28.01.2022)
28.01.2022
Temat dnia: Zima w lesie
Dzień dobry w piątek:-) Witamy i zapraszamy do wspólnej zabawy.
1. Na początek jak zawsze zabawa ruchowa na rozgrzewkę:
https://www.youtube.com/watch?v=x7Wc4Rj22jI
2. Teraz zapraszam Was do obejrzenia filmu o zwierzętach zimową porą:
https://www.youtube.com/watch?v=6WuoGRFs40g
3. Opowieść ruchowa Spacer po lesie
Proponuję Wam dzisiaj spacer po lesie:-)
Rodzic opowiada, wykonując odpowiednie ru-chy, gesty. Dzieci wykonują czynności, o których jest mowa w opowiadaniu.
Idziemy przez zimowy las. Jest dużo śniegu. Podnosimy wysoko kolana, aby nie wpaść w zaspy. (Dzieci maszerują z wysokim unoszeniem kolan). Dookoła jest dużo małych choinek. (Rysują obiema rękami w powietrzu kształt choinki). Delikatnie odsuwamy na boki ich gałązki, aby nie porysowały nam twarzy. (Naśladują odsuwanie gałązek).Zaczy-na padać śnieg. (Naśladują ruchami palców padający śnieg). W oddali widać siedzącego małego zajączka. Przestraszony, rozgląda się na boki. (Dzieci przykucają, przykładają ręce do głowy – tworzą uszy zajączka, kręcą głową raz w jedną stronę, raz w drugą). Zobaczył nas i szybko ucieka. (Wykonują zajęcze skoki w różnych kierunkach). Nie bój się, zajączku! Nie zrobimy ci krzywdy. Ale już go nie widać. Na polanie stoi paśnik dla sarenek. Ma duży opadający daszek. (Rysują obiema rękami w powietrzu daszek). Pa-dający śnieg przysypał jednak drogi, które do niego prowadzą. Zamieciemy ścieżki, aby zwierzątkom łatwiej było do niego dotrzeć. (Naśladują zamiatanie). Dołożymy także sia-na do paśnika, aby sarenki nie były głodne. Mamy je w swoich plecakach. (Wykonują skłony, naśladują wyciąganie siana z plecaka i wkładanie go do paśnika). Jesteśmy już zmęczeni i zmarznięci, biegniemy więc cichutko do przedszkola, aby nie płoszyć zwierzą-tek. (Biegną za rodzicem). Siadamy przy kaloryferze i rozcieramy zmarznięte ręce i policzki. Uśmiechamy się do sąsiada siedzącego z jednej i z drugiej strony. Jesteśmy zadowoleni z zimowego spaceru. (Dzieci uśmiechają się rodzica).
4. A teraz przypomnijmy sobie piosenkę której uczyliśmy się wczoraj:
https://www.youtube.com/watch?v=D3OTmJJ_Bk4
Lata mały ptaszek, nic go nie zatrzyma
O ziarenka prosi, zima się zaczyna.
Masz tu ptaszku garść okruszków,
Żebyś pusto nie miał w brzuszku. x 2
Lata mały ptaszek, nic go nie zatrzyma
O ziarenka prosi zima się zaczyna.
Masz tu ptaszku garść okruszków,
Żebyś pusto nie miał w brzuszku x 2
5. Ćwiczenie spostrzegawczości „Ślady na śniegu”
Odgadnij po śladach które zwierzęta były przy paśniku pobierz [.jpg, 37.35 kB]
Zabawy popołudniowe:
1. Zabawa ruchowo-naśladowcza Co robią ptaszki?
Dziecko podaje przykłady czynności, które mogą wykonywać ptaszki, np.:
latają, skaczą, chodzą, zbierają ziarenka, siedzą na gałązkach, piją
Następnie rodzic mówi: Ptasz-ki... i podaje nazwę czynności, np.
latają, a dzieci pokazują, w jaki sposób one to robią.
W razie trudności rodzic pomaga
2 Ćwiczenie klasyfikacyjne "Pomieszane ziarenka" (potrzebujemy 3 tacki i ziarenka)
Dzieci rozdzielają pomieszane ziarenka: grochu, pszenicy i drobnej fasolki na odpowiednie tacki
3. Pokoloruj obrazek sroczki pobierz [.jpg, 136.53 kB] lub sikorki pobierz [.jpg, 124.39 kB]
Dziękujemy i pozdrawiamy Was serdecznie:-)
27.01.2022
Temat dnia" "Ptaszek"- zabawy muzyczno- ruchowe.
Dzień dobry w czwartkowy poranek :) Mamy nadzieję, że humory Wam dopisują i będziecie się świetnie bawić!
1. W zdrowym ciele zdrowy duch! Na dobry początek rozgrzejmy nasze ciała piosenką!
2. „Ptaszki do karmnika”- zabawa orientacyjno- porządkowa:
Potrzebny będzie: rysunek karmnika [.jpg, 80.02 kB]. Dziecko "ptaszek" fruwa po pokoju przy ulubionej piosence. Kiedy muzyka ucichnie ptaszek musi znaleźć się w karmniku. Dziecko dotyka rączką ilustracji. Zabawę powtarzamy kilka razy.
3. Słuchanie piosenki "Ptaszek".
Lata mały ptaszek, nic go nie zatrzyma
O ziarenka prosi, zima się zaczyna.
Masz tu ptaszku garść okruszków,
Żebyś pusto nie miał w brzuszku. x 2
Lata mały ptaszek, nic go nie zatrzyma
O ziarenka prosi zima się zaczyna.
Masz tu ptaszku garść okruszków,
Żebyś pusto nie miał w brzuszku x 2
4. Rozmowa na temat piosenki:
- o co prosi głodny ptaszek?
- co dzieci dały ptaszkowi?
- czy paszek o którym mowa w piosence był duży czy mały?
5. Zabawa inscenizowana do piosenki. Dziecko i rodzic naśladują treść piosenki.
Lata mały ptaszek, (dziecko chodząc po pokoju udaje że lata, macha „skrzydełkami”)
nic go nie zatrzyma. (wskazującym palcem pokazuje gest zaprzeczenia)
O ziarenka prosi, (wyciąga rączki naprzemiennie raz jedną, raz drugą)
Zima się zaczyna. (pokazuje że jest zimno)
Masz tu ptaszku garść okruszków, (pokazuje dwie złączone garstki)
Żebyś pusto nie miał w brzuszku. (wskazującym palcem pokazuje gest zaprzeczenia i jednocześnie drugą rączką klepie się po brzuchu).
6. Nauka piosenki „Ptaszek” (fragmentami, metodą ze słuchu).
7. „Relaksik”- ćwiczenia oddechowe „Joga dla dzieci".
Propozycje zabaw popołudniowych:
1. Zabawa paluszkowa „Sroczka”.
Rodzic mówi i pokazuje, dziecko naśladuje.
Sroczka kaszkę warzyła, (naśladuje mieszanie kaszki w garnuszku)
dzieci swoje karmiła. (we wgłębieniu lewej dłoni)
Temu dała na łyżeczce, (dotyka małego palca)
Temu dała na miseczce, (dotyka serdecznego palca)
Temu dała na spodeczku, (dotyka środkowego palca)
Temu dała w garnuszeczku. (dotyka wskazującego palca)
A dla tego nic nie miała! (podnosi kciuk i rękę).
Frrr!- po więcej poleciała.
2. „Rytmy”- wyklaskiwanie rytmów.
Rodzic wyklaskuje określony rytm dziecko powtarza.
3. „Podskocz”- zabawa słuchowa z elementem liczenia.
Rodzic klaszcze, dziecko liczy. Zadaniem dziecka jest podskoczenie tyle razy, ile klaśnięć usłyszało.
4. „Zabawy z plasteliną”- ćwiczenie kształtujące małą motorykę.
Dziecko ugniata plastelinę, wałkuje, spłaszcza, robi kulkę, przekłada z jednej rączki do drugiej, ściska ją. Pilnujemy, by przy tych czynnościach zaangażowane były obie rączki.
5. „Balonik”- ćwiczenie grafomotoryczne - karta pracy do wydrukowania [.jpg, 72.62 kB].
26.01.2021
Temat dnia: Liczymy ptaszki
Dzien dobry w środę:-)
Dzisiaj przed nami zajęcia matematyczne. Będziemy liczyć ptaszki i nie tylko:-) Życzymy Wam miłej zabawy:-)
1. Na początek zaczynamy od rozgrzewki:
https://www.youtube.com/watch?v=oGJg1RSOof4
2. Ilustracja ruchowa rymowanki „Mały ptaszek”
Rodzic mówi tekst, a dzieci pokazują czynności, o których jest w nim mowa.
Mały ptaszek kiwa głową, Wolno lata dookoła,
tupie jedną, drugą nogą. robi małe, duże koła.
Swe skrzydełka już prostuje Dziobkiem w okno postukuje,
i do lotu się szykuje. przyjaciela poszukuje.
3. Ćwiczenia liczbowe w formie opowieści matematycznej "Ptaszki i kot'
Zabawa rozwijająca szybką reakcję "Spłoszone wróbelki".
Dzieci-wróbelki latają po pokoju. Na hasło Idzie kot wróbelki chowają się w wyznaczo-
nym miejscu, np. przykucają przy ścianie.
Opowiadanie Rodzica „Na podwórku” ilustrowane sylwetami (należy przygotować sylwety: 3 karmników pobierz [.jpeg, 31.71 kB], 2 gili pobierz [.jpg, 32.17 kB] , 3 wróbelków pobierz [.jpg, 108.72 kB], 1 sikorki pobierz [.jpeg, 49.93 kB], 1 kota pobierz [.gif, 16.15 kB] )
Na podwórku przed domem stały trzy karmniki, do których zimą przylatywały ptaszki,
aby się pożywić. Pewnego dnia do pierwszego karmnika przyleciały dwa gile i usia-
dły na daszku; do drugiego karmnika przyleciały trzy wróbelki i usiadły w środku, a do
trzeciego karmnika przyleciała jedna sikorka i latała nad nim, obserwując, czy gdzieś
nie czai się kot
Odpowedz na pytania:
– Jakie ptaszki przyleciały do pierwszego (drugiego, trzeciego) karmnika?
– Ile ich było?
– Gdzie usiadły ptaki?
Rodzic kontynuuje opowiadanie.
Nagle, nie wiadomo skąd, pojawił się czarny kot. Stanął pod pierwszym karmnikiem.
Następnie zwinnie wspiął się do góry i już po chwili był w jego środku. Spłoszone gile, które siedziały na daszku, szybko odleciały. Wróbelki z drugiego karmnika i sikorka
latająca nad trzecim karmnikiem, kiedy tylko zobaczyły niebezpieczeństwo, uciekły. Kot,
który liczył na pyszne śniadanko, niestety musiał obejść się smakiem. Nie udało mu się
nic upolować. Zły zeskoczył z karmnika na ziemię i poszedł na inne podwórko, licząc na
to, że może tam będzie miał więcej szczęścia.
Teraz pora na pytania:
– Jakie zwierzę znalazło się pod karmnikiem?
– Co zrobił kot?
– Co zrobiły ptaszki?
4.Zabawa ruchowo-naśladowcza „Ostrożne koty”
Dzieci naśladują sposób poruszania się kotów – chodzą jak najciszej na czworakach, aby
nie spłoszyć ptaków
5. Ćwiczenia w liczeniu w zakresie trzech „Ptaszki w karmniku”
Dziecko otrzymuje obrazek przedstawiający karmnik pobierz [.jpeg, 31.71 kB]. Układają na nich określoną liczbę
sylwet ptaków zgodnie z poleceniami rodzica. Dzieci zwracają uwagę, w jakich miejscach znajdują się ptaki: w karmniku, pod karmnikiem, nad karmnikiem, na daszku karmnika.
Przykładowe polecenia dla dzieci:
Do twojego karmnika przyleciały dwa ptaki i usiadły pod karmnikiem.
Do twojego karmnika przyleciały trzy ptaki. Usiadły w karmniku: jeden ptak na
daszku, jeden w środku karmnika, jeden pod karmnikiem.
4. Ćwiczenia graficzne "W karmniku"
Dzieci przyklejają sylwety ptaków w karmniku lub wokół karmnika według własnych
pomysłów
Zabawy popołudniowe:
1. Budowanie karmnika z klocków w kształcie figur geometrycznych według wzoru poka-
zanego przez nauczyciela lub pomysłów dzieci. Utrwalanie nazw kolorów.
2. Rozwijanie syntezy słuchowej.
Dzieci składają w całość słowa związane z tematem, wypowiedziane przez rodzica
z podziałem na sylaby, np.: karm-nik, pta-szek, wró-bel, si-kor-ka
Data: 25.01.2022
Temat: "Papierowe ptaszki"- praca plastyczna.
Dzień dobry we wtorek :)
1. Przywitajmy się piosenką:
https://www.youtube.com/watch?v=dvSAoxWiVT4
2. „Pomieszane połowy”- ćwiczenie spostrzegawczości:
Przed przystąpieniem do zabawy proszę rodziców o wydrukowanie i rozcięcie na pół ilustracji ptaków:
- gil [.jpg, 32.17 kB],
- jemiołuszka [.jpg, 14.50 kB],
- sikorka [.jpg, 97.47 kB],
- wróbel [.jpg, 108.72 kB],
- wrona [.jpg, 134.80 kB].
Rozcięte ilustracje ułóżcie w sposób niepoprawny. Zadaniem dzieci jest odpowiednie ułożenie obrazków ptaków z pomieszanych połówek. Rodzic wypowiada nazwę prawidłowo ułożonego ptaka, dziecko powtarza.
3. Zagadka:
Do okienka stuka,
pożywienia szuka,
niechaj każda z dziewczynek
nie żałuje okruszynek. (ptaszek)
4. Praca plastyczna "Ptaszek"- praca przestrzenna z kół wykonana techniką origami.
Rodzic wycina z obustronnie brązowego papieru koła [.jpg, 55.34 kB]. Razem z dzieckiem składają wybrane elementy:
- jedno duże o średnicy 8 cm (brzuszek)- składamy na pół,
- trzy średnie o średnicy 5 cm. (skrzydełka, ogonek)- składamy na pół,
- jedno małe o średnicy 3 cm (głowa)- tego koła nie składamy,
- jedno malutkie o średnicy 1,5 cm (dziób)- składamy na pół.
WYKONANIE: (dziecko wykonuje z pomocą rodzica):
Wszystkie koła składamy na pół (oprócz jednego małego- głowy). Największe koło to brzuszek. Tuż przy linii zgięcia koła przyklejamy skrzydełka [.jpg, 51.73 kB] (z jednej i z drugiej strony), w taki sposób, by były równie z linią zgięcia. Następnie doklejamy głowę ptaka z jednej strony przy końcu zagięcia dużego koła. Na kole rysujemy oczy i doklejamy dziób. Po przeciwnej stronie głowy, do brzuszka doklejamy ogon.
PTASZEK [.jpg, 92.01 kB] GOTOWY!
5. Czas na odrobinę ruchu!
https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU
Propozycje zabaw popołudniowych:
1. "Pomieszane ziarenka"- ćwiczenia klasyfikacyjne.
Potrzebne są: groch, pszenica, drobna fasolka i 3 tacki lub papierowe talerzyki.
Zadaniem dziecka jest rozdzielenie pomieszanych ziarenek i umieszczenie ich na odpowiednich tackach.
2. "Lata ptaszek"- zabawa rytmiczna.
Potrzebny jest: tamburyn, grzechotka lub coś, co wydaje dźwięk.
Dziecko chodzi po pokoju w rytmie wystukiwanym na dostępnym instrumencie, naśladując ptaszki. Podczas przerwy w grze klaszcze w ręce i rytmicznie wypowiada tekst: „Lata ptaszek po ulicy, szuka sobie ziarnek pszenicy”.
3. "Czego brakuje?- zadanie na spostrzegawczość wzrokową.
Dziecko ma przed sobą 4 rzeczy, np. klocek, auto, lalkę, kredkę. Rodzic mówi „Przyjrzyj się tym rzeczom i zamknij oczy”. Dziecko zamyka oczy, rodzic zabiera jedną rzecz. Rodzic mówi „Otwórz oczy i powiedz czego brakuje?”. Zabawę możemy dowolnie modyfikować zwiększając liczbę rzeczy, zmieniając je.
4. Zabawa muzyczno- ruchowa przy piosence "Kółeczko".
https://www.youtube.com/watch?v=izQ5IAmTaFA&list=PLYDQ-h0t_nThNlx73JrLAsNwndQ_IcX0V
5. Bajka dla dzieci "Przygód kilka wróbla Ćwirka- zimowe zuchy".
https://www.youtube.com/watch?v=yc8VYDYhxVk
Miłej zabawy!
24.01.2022
Witamy Was w poniedzialek :-)
1. Na dobry początek zapraszamy do zabawy przy piosence:
https://www.youtube.com/watch?v=JDSQlxZ_scY
2. Ćwiczenia artykulacyjne „Głosy ptaków”
Obejrzyjcie zdjęcia przedstawiające:
gila pobierz [.jpg, 32.17 kB]
jemiołuszkę pobierz [.jpg, 44.75 kB]
sikorkę pobierz [.jpeg, 49.93 kB]
wróbla pobierz [.jpg, 108.72 kB]
wronę pobierz [.jpg, 15.04 kB]
Wskażcie różnice i podobieństwa. Naśladujcie teraz głosy ptaków:
wrony – kra, kra, wróbla – ćwir, ćwir, gołębia – gruchu, gruchu, sikorki – pi, pi (ciche
i głośne) oraz odgłosy odlatujących ptaków – frrr, frrr
3. A teraz uważnie posłuchajcie opowiadania czytanego przez rodzica:
"Przyjaciel zza okna" L. Krzemieniecka
- Puk! Puk!
- Kto tam?
- Otwórz, to ja, wróbel!
- A, dzień dobry, co słychać?
- Bardzo źle. Śniegi takie grube i do tego zawieja. Jeszczem dzisiaj nic nie jadł. Rano żona moja była w lesie, myślałem, że coś przyniesie. Potem synkowie byli w ogródeczku - też bez skutku. O sobie już nie mówię; byłem i za górką, i za tymi topolami dwiema - nigdzie nic nie ma. Myślałem już, że zginę, bo wszystko dziś śnieg zaściela... ale przypomniałem sobie że mam jeszcze ciebie "przyjaciela" Rozmowa na temat opowiadania.
– Kto zapukał w okno?
– Na co skarżył się wróbel?
- Kto może być przyjacielem ptaków?
- Co robi przyjaciel ptaków?
Zastanówcie się teraz jak Wy mozecie pomóc ptakom w okresie zimy.
(dokarmianie ptaków, zawieszanie karmników)
4. Zapraszamy na muzyczną gimnastykę:
https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU
Propozycje zabaw popołudniowych:
1. Zima, zima- zaśpiewajcie piosenkę i jeżeli macie mozliwość zagrajcie refren.
https://www.youtube.com/watch?v=pvlkUq0XVnM
2. Zabawa rozwijająca twórcze myślenie
Co by było, gdyby...?
Rodzic zadaje dziecku pytania, np.:
Co by było, gdyby ptaki umiały mówić (gdyby
nie miały skrzydeł)?
Dziecko próbuje na nie odpowiedzieć
3. Dopasuj cienie -gra