Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Jaskółki

Temat tygodnia 18.10-22.10.2021 r.: W co się bawi z nami jesienny wiatr?

Temat dnia 22.10.2021 r.: Jesienny wiatr

Cele ogólne:

  • rozwijanie kompetencji emocjonalnych
  • doskonalenie umiejętności plastycznych,
  • rozwijanie sprawności fizycznej.

1.Wietrzne rymy- zabawa logorytmiczna.

Rodzic wraz z Dzieckiem ustala gest dla głoski sz oraz s. Dziecko tworzy rytm, pokazuje  gesty i równolegle wypowiada głoski, np. sz-sz-s, sz-sz-s, sz-sz-s itp.

2.Taniec liści – zabawa bieżna.

https://www.youtube.com/watch?v=DXHpeSVMklA fragment utworu.
Dziecko tańczy, oddając ruchem taniec liści na wietrze, dostosowuje się do tempa słyszanej muzyki.

3.Słuchanie wiersza M. Sobkowiak Zdenerwowany wiatr.

Rodzic czyta wiersz:
Huczał, buczał, krzyczał wył,
wściekły bardzo pan Wiatr był.
Powywracał krzewy drzewa,
pełną złości pieśń zaśpiewał.
A po chwili jakby ucichł,
wnet wiatrowi humor wrócił.

Rozmowa na temat wiersza:
- Jak wiatr okazał zdenerwowanie?
- Co robią ludzie gdy czują złość?
- Jakie sposoby okazywania zdenerwowania są akceptowane a czego należy się wystrzegać?
-Co robić by wróciła radość?

Dziecko odpowiada. Rodzic zwraca uwagę, że okazując złość nie można krzywdzić innych osób ani niszczyć przedmiotów. Rodzic podpowiada dziecku, że będąc zdenerwowanym można posłuchać muzyki, wykonać rysunek, wytupać lub wybiegać to napięcie, gnieść gniotka, zrobić z kartki papieru kulkę złości i wrzucać ją do kosza.

4.Dmuchawiec- praca plastyczna.

Rolka po papierze toaletowym, 5 patyczków do uszu, wata lub waciki kosmetyczne, biała farba, fartuszek, ciemna kartka, zakrętka od butelki, nożyczki.
Rodzic opowiada dziecku, że wiatr bywa bardzo pomocny dla roślin – przenosi ich nasiona. Przykładem takiej rośliny jest mniszek pospolity, inaczej zwany mleczem lub dmuchawcem.
Sposób wykonania pracy:
– Rolkę po papierze gęsto nacinamy od krawędzi do połowy jej wysokości (powstaną drobne paski).
– Ponacinaną rolkę moczymy w farbie i odbijamy na kartce kilkukrotnie w tym samym miejscu, lekko obracając, by powstało koło z pustym środkiem.
– Za pomocą patyczków do uszu zanurzonych w farbie odbijamy wokół krawędzi punkty,
– Dorysowujemy łodygi zieloną farbą.
– Zakrętką od butelki odbijamy środek dmuchawca.

5.Deszczowa piosenka Śpiewające brzdące

https://www.youtube.com/watch?v=nusPMHbwlrQ Dziecko utrwala tekst piosenki, śpiewa wystukując jednocześnie rytm na łyżkach, łyżką na misce lub wytupuje go nogami. 

  1. Deszczyk kapie,
    z chmurki spada
    i na ziemi opowiada,
    że tak z góry na nas leci,
    by urosły wszystkie dzieci.
    Ref: Kap, kap, kap,
    Deszczyk z nieba spadł.
    Kap, kap, kap,
    Deszczyk z nieba spadł. / x2
  2. Deszczyk kapie,
    z chmurki spada
    i po drodze opowiada,
    że na ziemi go potrzeba,
    by urosły kwiaty, drzewa.
    Ref: Kap, kap, kap,
    Deszczyk z nieba spadł.
    Kap, kap, kap,
    Deszczyk z nieba spadł. / x2

5. Zerwał się wiatr – zabawa bieżna.
Dziecko biega swobodnie w różnych kierunkach w rytmie wygrywanym przez Rodzica na bębenku (można użyć metalowej miski). Dziecko wymachuje rękami, naśladując wichurę. Na hasło Wichura stop! Dziecko zatrzymuje się. Pojawienie się akompaniamentu jest sygnałem do ponownego ruchu.

6.Liście na wietrze – zabawa ruchowa.
Dziecko, siedzi w siadzie skrzyżnym, wkłada ręce w środek zawiązanego szalika na wzór szarfy i unosigo w górę, wykonuje skłon tułowia w prawą stronę, prostuje się, a następnie wykonują skłon tułowiaw lewą stronę. Wykonuje kilka powtórzeń.

7.Karty pracy dla chętnych:

Pokoloruj listek. https://pin.it/3VtYjgY
Dokończ rozpoczęte wzory (rytmy). https://pin.it/2tTdvRb
Przetnij linie by stworzyć lwią grzywę.https://pin.it/7zzc0G8
Pokoloruj obrazek zgodnie z kodem.https://pin.it/2BlGzBu

8. Język angielski

„Touch Yellow”–prosta gra na utrwalenie kolorów

Mówimy ‘touch”( dotknąć )i podajemy konkretny kolor a zadaniem dziecka jest znalezienie w domu przedmiotu w wymienionym przez nas kolorze.

biały -white
czarny -black
czerwony -red
niebieski -blue
zielony -green
pomarańczowy -orange
żółty -yellow
różowy -pink

Zabawy taneczne do piosenek

Walking Walking https://www.youtube.com/watch?v=fPMjnlTEZwU
If You're Happy https://www.youtube.com/watch?v=l4WNrvVjiTw

                                     Życzymy miłej zabawy.


Temat dnia 21.10.2021 r.: W zdrowym ciele zdrowy duch

Cele ogólne:

  • budzenie zainteresowania liczbami i literami,
  • odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 3,
  • rozwijanie wiedzy na temat zdrowia,
  • rozwijanie sprawności fizycznej.

1.Zabawa logopedyczna Szumi, huczy, świszczy.

Rodzic zadaje pytania: Jak huczy wiatr? Jak świszczy wiatr? Jak wyje wiatr? itd. Dziecko naśladuje dźwięki, jakie wydaje wiatr, raz głośniej, raz ciszej.W toku tej zabawy warto zaproponować Dziecku wydawanie dźwięków zawierających głoski: f, w,h, sz, s, cz, coraz poprosić Dziecko o teatralne, nadmierne wymawianie głosek/ dźwięków.

2.Jeden i dwa- przypomnienie poznanych liczb.

Rodzic prezentuje Dziecku planszę z liczbami 1 i 2. Zadaniem dziecka jest je nazwać i położyć tyle kredek przy liczbie ile wskazuje plansza z liczbą. Następnie wykonać tyle podskoków ile wskazuje plansza z liczbą.

3.Trzy- odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 3.

Rodzic prezentuje planszę z liczbą 3. Zadaniem dziecka jest  ułożyć obok planszy trzy książki, następnie trzy łyżeczki, trzy ulubione zabawki.
Dziecko rysuje poznaną liczbę 3 w powietrzu, na plecach Rodzica, na swoim kolanie, na zaparowanej szybie lub lustrze.

Karta pracy: Dziecko koloruje liczbę 3 według własnego pomysłu. Wycina i przykleja „3” na kolorową kartkę. Obok rysuje trzy cukierki.

https://pl.pinterest.com/pin/766174955330352596/

4.Piosenka z albumu Abecadło Pomelody „O

https://www.youtube.com/watch?v=vk6hOe0mAio&list=PLDPCdPAIu9mynZxj2OGPJRtAKxw0D6rIp&index=17

Dziecko słucha piosenki „Ole Ole Janko”, przyglądają się animacji, nazywają głoskę „O”. Próbuje ją śpiewać piosenkę.

5.W zdrowym ciele zdrowy duch- wyjaśnienie związku frazeologicznego.

Dziecko daje swoje pomysły, wyjaśnia jak rozumie związek frazeologiczny. W razie potrzeby Rodzic naprowadza Dziecko. Razem podsumowują wypowiedź.

ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH

6.Ćwiczenie tułowia w płaszczyźnie pionowej, skłony w przód.
Dziecko stoi w rozkroku,szalik (zawiązany tak by tworzył szarfę) trzyma w górze. Wykonuje skłon w dół, kładzie szarfę na podłodze, prostuje się i klaszcze trzy razy nad głową.Następnie wykonuje skłon, podnosi oburącz szarfę i wyciągaj ręce do góry – jak na początku ćwiczenia. Wykonuje kilka powtórzeń.

7.Na prawo, na lewo – ćwiczenie tułowia w płaszczyźnie poziomej, skłony boczne.
Dziecko, siedzi w siadzie skrzyżnym, wkłada ręce w środek zawiązanego szalika na wzór szarfy i unosi go w górę, wykonuje skłon tułowia w prawą stronę, prostuje się, a następnie wykonują  skłon tułowia w lewą stronę. Wykonuje kilka powtórzeń.

8.Zerwał się wiatr – zabawa bieżna.
Dziecko biega swobodnie w różnych kierunkach w rytmie wygrywanym przez Rodzica na bębenku (można użyć metalowej miski). Dziecko wymachuje rękami, naśladując wichurę. Na hasło Wichura stop! Dziecko zatrzymuje się. Pojawienie się akompaniamentu jest sygnałem do ponownego ruchu.

9.Skoki przez drabinki- podskoki.
Rodzic rozkłada na podłodze cztery drabinki z szalików. Dziecko przeskakuje je obunóż, omijając szczeble drabinek i stara się ich nie zniszczyć. Dziecko  wykonuje kilka powtórzeń.

10.Prowadzimy niewidomego.
Dziecko zamyka oczy, Rodzic staje zwrócony twarzą do niego i podaje mu ręce; prowadzi Dziecko z zamkniętymi oczami w różnych kierunkach, a ono się temu poddaje. Potem zamieniają się rolami.

11.Karty pracy dla chętnych:

          Życzymy miłej zabawy


Temat dnia 20.10.2021 r.: Jesienne ubrania

Cele ogólne:

  • rozumienie konieczności dostosowania ubioru do warunków atmosferycznych,
  • rozumienie informacji podawanych w postaci umownych znaków czy prognozie pogody oraz wykorzystanie ich podczas dokonywania wyboru odpowiedniej garderoby,
  • rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej

1.Zabawa z elementem czworakowania – Kot i deszcz.

Dziecko (kot) siedzi w wyznaczonym przez Rodzica miejscu w pokoju. To jego domek. R. jest deszczem. Przypomina, że koty nie lubią deszczu. Podnosi do góry kartkę z narysowanym słońcem. Kot wychodzi na spacer. Gdy R. podnosi do góry kartkę z narysowanymi kropelkami deszczu– kot ucieka jak najszybciej do domu.

2.Zabawa z elementem skoku – Skok przez kałuże.

Rodzic rozkłada w pokoju kawałki gazet imitujące kałuże. Dzieci spacerują pomiędzy nimi. Kiedy R. szeleści reklamówką- imitując dźwięk deszczu, Dziecko  przeskakują przez kałuże.\

3.Ubranie na jesienne chłody -Zapoznanie z problemem Ady

Narysowane na kartce symbole: chmura, duży deszcz, wiatr (przechylone gałęzie), temperatura 2°C.
Dziecko siedzi na dywanie. R. w imieniu Ady zwraca się do dzieci z prośbą o pomoc w rozwiązaniu problemu. Mama dziewczynki rozmawia teraz przez telefon, ale wcześniej poprosiła córkę, aby wybrała sobie ubranie na dzisiejszy dzień. Zostawiła kartkę z symbolami, które mają pomóc Adzie w podjęciu decyzji. Niestety, Ada ich nie rozumie, a nie wypada przeszkadzać mamie w rozmowie. R. pokazuje narysowane na kartce symbole: chmurę i duży deszcz, wiatr – przechylone gałęzie, temperatura 2°C. Dziecko próbuje pomóc Adzie w rozwiązaniu problemu i odczytaniu, jaka będzie pogoda. R. pyta: Jak myślisz, dlaczego ważne jest, aby Ada wybrała odpowiednie ubranie? Jakie mogą być konsekwencje niewłaściwego dostosowania ubrania do warunków atmosferycznych? Podsumowuje wypowiedzi dziecka, poprawia, jeśli odpowiedzi były błędne. Dziecko mówi jakie elementy garderoby powinna wybrać Ada by nie zmarznąć.

4.Deszczowa piosenka- nauka tekstu piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=nusPMHbwlrQ

  1. Deszczyk kapie,
    z chmurki spada
    i na ziemi opowiada,
    że tak z góry na nas leci,
    by urosły wszystkie dzieci.

Ref: Kap, kap, kap,
Deszczyk z nieba spadł.
Kap, kap, kap,
Deszczyk z nieba spadł. / x2

  1. Deszczyk kapie,
    z chmurki spada
    i po drodze opowiada,
    że na ziemi go potrzeba,
    by urosły kwiaty, drzewa.

Ref: Kap, kap, kap,
Deszczyk z nieba spadł.
Kap, kap, kap,
Deszczyk z nieba spadł. / x2

5.Zabawa ruchowa z elementem rzutu i celowania – Piłka w okienku.

Piłka. Dziecko staje naprzeciwko Rodzica w pewnym odstępie. Rozstawiają nogi szeroko tworząc z nich okienka. Dziecko rzuca piłką tak by trafić do okienka Rodzica, następnie Rodzic trafia do okienka Dziecka. Wykonują kilka powtórzeń.

6.Rozmowa na temat ilustracji Jesienna moda… na sport.

Dziecko mówi co przedstawia ilustracja. Wymienia jakie sporty uprawiają dzieci, wyjaśnia dlaczego ważny jest w życiu sport. Podaje przykłady jak Ono aktywnie spędza czas. Rodzic podsumowuje, podkreślając wagę aktywności fizycznej w życiu każdego człowieka.

7.Zabawa z Deszczową piosenką.

Gdy gra muzyka Dziecko biega i skacze po pokoju, z rękami uniesionymi do góry- udając, że ma parasol. Gdy muzyka cichnie Dziecko kuca, robi z rąk daszek. Rodzic włącza i wyłącza muzykę.

8.Zabawa Ciepło zimno.

Rodzic chowa piłeczkę w pokoju. Dziecko chodzi po pokoju, gdy oddala się od ukrytej piłeczki Rodzic mówi „zimno”, „zimniej”, „lodowato”, gdy Dziecko zbliża się do piłeczki „ciepło” „gorąco” itp. Gdy piłeczka zostaje odnaleziona Rodzic i Dziecko zamieniają się rolami.

9. Karty pracy dla chętnych

Źródło: www.fantavolando.it,
            https://pl.pinterest.com/


Temat dnia 19.10.2021 r.: Woda i jej tajemnice

Cele ogólne:

  • dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią,
  • poznawanie stanów skupienia wody i ich właściwości,
  • wdrażanie do samodzielnego działania, badania rzeczywistości, wnioskowania,
  • rozwijanie sprawności fizycznej.

1.Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – „Parasol i wichura”

Dziecko podnosi rękę, imitując trzymanie parasola. Na hasło: Wiatr próbują poradzić sobie z jego utrzymaniem podczas silnej wichury. Podnosi do góry drugą rękę, trzyma za rączkę parasola i zmaga się z porywami wiatru.

2.„Spacer w deszczu” – zabawa wyrabiająca reakcję na zmianę akompaniamentu

Na środku pokoju Rodzic rozkłada obręcz np. zrobioną z szalika. W rytmie akompaniamentu piosenki https://www.youtube.com/watch?v=sk-BwxLjaf4  dziecko swobodnie przemieszcza się w dowolnych kierunkach. Podczas przerwy w nagraniu muzyki zajmuje miejsca obok obręczy (kałuży). Rodzic gra na bębenku w różnym tempie, dziecko wykonuje odpowiednie ruchy:
– tempo szybkie – biega drobnymi krokami wokół obręczy,
– tempo wolne – spaceruje wokół obręczy,
– miarowe uderzenia – wykonuje skoki obunóż do obręczy i wyskoki obunóż z obręczy,
– szybsze uderzenia – tupie w obręczy.
Zabawę powtarzamy kilka razy.

3.Ćwiczenie spostrzegawczości słuchowej – odtwarzanie rytmu za pomocą sylwet kropli deszczu

Potrzebne będą: taca, sylwety kropli deszczu wycięte z papieru kolorowego.
Rodzic ustawia na stole tacę, na której znajdują się sylwety kropel deszczu wycięte z papieru kolorowego. Uderza palcem o stół, wystukując prosty rytm naśladujący padający deszcz. Dziecko odtwarza rytm, układając sylwety kropel w odpowiedni sposób. Rodzic zwraca uwagę na fakt, że przerwy w dźwiękach należy zaznaczać poprzez odsunięcie sylwet kropel od siebie.

4.Słuchanie opowiadania S. Karaszewskiego „Woda krąży”

Najpierw byłam leciutką, białą mgiełką.
Unosiłam się nad rzekami, jeziorami, morzem.
Krążyłam między drzewami w lesie.
Nad łąkami porośniętymi trawą.
Nad polami pełnymi upraw.
Lżejsza od motyla,
niesiona wiatrem,
wznosiłam się coraz wyżej i wyżej,
aż stałam się chmurą.
Jako biała chmura
krążyłam po niebie
niesiona przez prądy powietrza.
Przybierałam różne kształty,
na podobieństwo piórek i pierza,
zwijałam się w kłębki wełny.
Niczym stado owieczek
przemierzałam niebo.
Zaglądałam w okna samolotów, pozdrawiałam szybujące bociany,
orły, sokoły i żurawie.
Pewnego dnia stałam się dużą,
ciężką od wilgoci,
ciemną deszczową chmurą.
Błysk, błysk –
przeskakiwały we mnie błyskawice.
Błysk, grom, trzask –
błyskawice zygzakami pędziły ku ziemi.
Trzask, trach –
jedna z błyskawic uderzyła w drzewo.
Trzask, trach –
inna błyskawica uderzyła w dach domu,
po piorunochronie spłynęła do ziemi.
Wiatr szarpał mnie na wszystkie strony,
nie mogłam tego wytrzymać!
Kroplami ulewnego deszczu
zalałam dachy domów.
Uderzyłam w liście drzew,
gięłam źdźbła traw i zbóż.
Powiał lodowaty wiatr,
zamroził krople deszczu w kulki lodu.
Zimnym gradem uderzyłam w ziemię.
Zasypałam pola i łąki
grubą lodową kaszą.
Brrr, nie lubię być gradem!
Wolę śnieżnymi gwiazdkami
opadać wolno ku ziemi,
bujać wysoko w obłokach,
w bajkowej zimowej podróży.
Śniegowe gwiazdki z nieba,
tkane przez palce mrozu!
A każda gwiazdka jest inna,
a jedna piękniejsza od drugiej!
Materiał na cudną suknię
na bal u Królowej Zimy!
Zmieniona w śniegowe gwiazdki
mogłam odpocząć przez chwilę.
Ta chwila może trwać krótko: minutę, godzinę, dzień, tydzień, miesiąc – zanim śnieg stopnieje. Może trwać całą zimę albo tysiąc zim – gdy nadejdzie epoka lodowcowa. Ale prędzej czy później śnieg i lód stopnieją. Spłynę wtedy wodą do strumieni, strumieniami do rzek, rzekami do mórz i jezior. Albo wsiąknę w ziemię i popłynę podziemnymi korytarzami, zasilę źródła, wypełnię studnie i wodociągi, wytrysnę w artezyjskich studniach. Jestem wodą. Jestem wszędzie. Beze mnie nie ma życia. Obracam koła młynów wodnych. Wypełniam zapory wodne, poruszam turbiny elektrowni wodnych. A potem zamieniam się w mgłę i ulatuję ku niebu, aby utworzyć chmury. I znowu spaść deszczem. I tak krążę i krążę między ziemią a niebem, między niebem a ziemią, a moja wędrówka nie ma końca.

5.Rozmowa na temat opowiadania i ilustracji

Rodzic pyta: Jak zmieniała się kropelka wody? W jakiej postaci kropelka wody czuła się dobrze, a w jakiej źle? Dziecko patrzy na obrazek i opowiada, co działo się z kropelką wody i jak wygląda krążenie wody w przyrodzie. https://www.youtube.com/watch?v=kar8FfEDVwQ 

6.Rozmowa na temat znaczenia wody w przyrodzie.

Mapa, globus. Rodzic pyta: Do czego jest wykorzystywana woda? Co by było, gdyby na ziemi zabrakło wody? Następnie pokazuje dziecku mapę i globus. Wyjaśnia, jakim kolorem oznaczona jest woda, gdzie jest najwięcej wody, a gdzie najmniej. Przypomina o konieczności szanowania wody.

Ciekawostka: Wody pokrywa większą część powierzchni ziemi. Występuje głównie w oceanach, w rzekach, w jeziorach, a w postaci stałej – w lodowcach. Część wody występuje również w atmosferze, w postaci chmur i pary wodnej. Na ziemi są jednak obszary, np. w Azji lub w Afryce, gdzie wody brakuje. Ludzie muszą pokonywać duże odległości, aby zdobyć wystarczającą ilość wody. Nie zawsze ta woda nadaje się do picia. Dlatego ludzie chorują, są niedożywieni, cierpią z powodu pragnienia.

7.Zabawa badawcza „Woda”

Potrzebne będą: Czajnik elektryczny, garnek, przezroczysta szklanka, mały talerzyk, jedno małe lusterko, dwie przezroczyste szklanki z wodą, atrament, tusz lub barwnik spożywczy, kilka ziaren piasku, gumowa kaczka, pineska, igła, gwóźdź, korek, moneta, słoik wypełniony wodą.

Rodzic zaprasza dziecko do doświadczeń z wodą. Przypomina o zachowaniu zasad bezpieczeństwa. Rodzic gotuje wodę w czajniku elektrycznym. Nalewa ją do garnka. Dziecko obserwuje, jak woda paruje. Rodzic wyjaśnia, dlaczego tak się dzieje (woda ma wyższą temperaturę niż temperatura otoczenia).
Rodzic nalewa gorącą wodę do przezroczystej szklanki. Przykrywa ją małym talerzykiem. Dziecko obserwuje pojawiające się od spodu talerzyka kropelki wody. Rodzic wyjaśnia przyczynę (para wodna unosi się do góry, spotyka na swojej drodze zimny talerzyk i zamienia się w kropelki; kiedy potrząśniemy talerzykiem, kropelki spadną). Porównuje przedstawioną sytuację do zjawiska obserwowanego w przyrodzie i nawiązuje do przedstawionego wcześniej na obrazku krążenia wody w przyrodzie (jest ciepło, woda paruje, unosi się do góry, tam napotyka zimne powietrze, zamienia się w kropelki, które łączą się i powstaje chmura, potem pada deszcz).
Rodzic daje dziecku małe lusterko. Dziecko dmucha na nie. Obserwuje pojawiającą się na lusterku parę. Rodzic wyjaśnia zjawisko. Dziecko rysuje na lusterku różne wzory.
Rodzic nalewa do jednej przezroczystej szklanki gorącą wodę, a do drugiej – zimną wodę. Wspólnie z dzieckiem czeka chwilę, aż woda się ustoi. Następnie prosi dziecko, aby zabarwiło wodę przygotowanym wcześniej barwnikiem (np.: atramentem, tuszem, barwnikiem spożywczym). Dziecko wpuszcza do każdej szklanki kroplę barwnika. Wspólnie z Rodzicem obserwuje, w jakim tempie zabarwia się woda w obu szklankach. Barwnik rozprzestrzeni się szybciej w szklance z gorącą wodą, gdyż to w niej cząsteczki wody poruszają się szybciej.
Rodzic ustawia na stoliku przezroczysty, duży słoik napełniony wodą. Dziecko sprawdza, które z przygotowanych przez Rodzica przedmiotów toną w wodzie, a które w niej pływają. https://www.youtube.com/watch?v=iaxZUmcpmVQ

8.Praca plastyczna „Parasol”

Dziecko ozdabia sylwetę parasola wg własnego pomysłu, następnie go wycina. Rodzic pomaga dziecku skleić elementy parasola.

9.Ćwiczenia słownikowe „Co robi deszcz?”

Rodzic pyta: Co robi deszcz? (np. siąpi, kapie, pada, mży, leje), Jak nazywamy duży deszcz? (ulewa), Jak nazywamy mały deszcz (deszczyk, mżawka, kapuśniaczek), Jakie dźwięki wydaje padający deszcz? (np. puk, puk, stuku-puk, kap, kap)

10.Zabawy taneczne do piosenki https://www.youtube.com/watch?v=5sKHtr555go 

11.Liczymy w języku angielskim

12.Karty pracy dla chętnych

                                 Życzymy miłej zabawy!  I prosimy o przesłanie zdjęć z pracy zdalnej. (kasika113@wp.pl)


Temat dnia 18.10.2021 r.: Kalosze i parasol

Cele ogólne:

  • rozwijanie mowy,
  • kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej,
  • budzenie zainteresowania literami,

1.„Skoczny pajacyk” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych
Dziecko ustawia się na przeciwko Rodzica. Rodzic wypowiada słowa rymowanki Małgorzaty Markowskiej, a dziecko wykonuje zadania ruchowe.

                                                                          Dziecko:

Jestem skoczny pajacyk.                              wykonują trzy podskoki,
Mam czerwony kubraczek,                         dotykają tułowia rękami, 
dwa rękawy szerokie,                                  wyciągają ramiona w bok,
dwa buciki wysokie                                     wskazują na stopy,
i czapeczkę do nieba.                                  wznoszą ramiona, dłonie trzymają
                                                                       złączone nad głowami, wykonują trzy tupnięcia,
Muzykę włączyć trzeba.                            kładą ręce na biodrach.

2. Taniec pajacyków – zabawa ruchowa
Nagranie muzyki tanecznej. Dziecko jest pajacykiem. Porusza się po całym pokoju, naśladując dowolne ruchy taneczne. Gdy muzyka cichnie, zatrzymuje się i ustawiae przodem do Rodzica, który powtarza słowa rymowanki:  Jestem skoczny pajacyk… Dziecko wykonuje wcześniej pokazane ruchy. Pajacyki- dziecko i Rodzic stają naprzeciwko siebie, kłaniają się, chwytają za ręce, tańczą w kółeczkach w prawą i w lewą stronę. Pajacyki w siadzie skrzyżnym wykonują taniec ramionami, poruszając nimi w dowolny sposób. Następnie w leżeniu tyłem wykonują taniec nóg i ramion. Zmęczone zabawą, odpoczywają – leżą na plecach, wsłuchują się w muzykę. Pajacyki poruszają się po sali przy muzyce, kiwając się na boki – wykonują skłony boczne (płaszczyzna czołowa), dłońmi przytrzymują czapeczki, żeby nie spadły. Gdy muzyka cichnie, zatrzymują się, kłaniają nisko, zrzucają czapeczki z głów – wykonując skłon w przód.

3.Wprowadzenie do tematu tygodnia- W co się bawi z nami jesienny wiatr?
Rodzic odczytuje pytanie tygodnia: W co się bawi z nami jesienny wiatr? Dziecko stara się na nie odpowiedzieć, patrząc na obrazek. Rodzic prosi aby dziecko powiedziało, co się na nim dzieje i opowiedziało, kiedy wiatr może pomóc, a kiedy może zaszkodzić. Następnie prosi aby dziecko odszukało wszystkie latawce na obrazku i powiedziało, ile ich jest.

4.Słuchanie opowiadania Moniki Sobkowiak „Niespodzianka na niebie”
W pewien wtorek pogoda była wyjątkowo kapryśna. Gdy Olo wyjrzał rano przez okno bazy Supersmyków, zobaczył tylko gęstą mgłę w kolorze mleka, przesłaniającą cały krajobraz. Po jakimś czasie mgła rozrzedziła się nieco, co pozwoliło mu dostrzec Melę, która właśnie nadchodziła w kolorowych kaloszach.
-Nie mam na sobie suchego piórka! – skrzywiła się, przekraczając próg bazy.
-Ojej! Zapomniałaś parasola? – zdziwił się Olo.
- Ale zjadłam jak zawsze zdrowe śniadanie pełne warzyw i owoców, więc może się nie rozchoruję.
-Mam nadzieję – odpowiedział z troską.
Mela i Olo postanowili się razem pobawić, ale żadna zabawa nie sprawiała im takiej radości jak zawsze.
-Pojeździłabym na rolkach… – westchnęła Mela.
-A ja na hulajnodze. Albo pograłbym w piłkę nożną! – wtórował jej Olo.
-O, tak! Ale nuda. Przez ten deszcz nie możemy nic zrobić.
Zrezygnowane Supersmyki starały się znaleźć sobie zajęcie – przeglądały komiksy, próbowały układać puzzle, ale pogoda zupełnie odebrała im dobry nastrój.

-To co robimy? – zapytał Olo.
- Nie mamy wyjścia – stwierdziła Mela. – Posiedźmy i poczekajmy, aż się rozpogodzi!Olo kiwnął twierdząco głową i razem z Melą usiadł na wprost okna.
-Rety, niektóre drzewa są zupełnie szare. Pogubiły wszystkie liście – skwitował.
-Spójrz lepiej na niebo! Te chmury są czarne jak węgiel! – spostrzegła Mela.
Supersmyki postanowiły zająć czas liczeniem kropli rozbijających się o szybę, szybko jednak okazało się, że to także nużące zadanie. Tak bardzo nudne, że wkrótce… zasnęły.
Olo śnił o sztormie na morzu, a Meli śnił się pościg za parasolką porwaną przez wiatr. Po upływie niecałej godziny zbudził ich przyjemny ptasi trel. Supersmyki przetarły oczy, ze zdumieniem stwierdzając, że po czarnych chmurach nie ma już śladu.
-O, rety! – zawołała uradowana Mela. – Olo, popatrz!
Na błękitnym skrawku nieba wystającym zza chmur pojawiła się tęcza! Szczęśliwi przyjaciele obserwowali piękne zjawisko na niebie.
-Zobacz, tam jest czerwony, pomarańczowy, a potem żółty kolor, czy dobrze widzę? – upewniał się Olo.
-Tak! Bardzo dobrze! – potwierdziła Mela. – A następny jest… zielony!
-To ulubiony kolor Poli! – stwierdził Olo.
-Potem jest niebieski. Jak twoja pelerynka! – zaśmiała się Mela. – I jeszcze granatowy, i fio-letowy.
Gdy wiatr przepędził chmury na dobre, Supersmyki postanowiły zorganizować jesienne zawody. Jazda na rolkach, wyścigi na hulajnodze i rzuty kasztanami na odległość to pierwsze konkurencje, które zaplanowały. Już po chwili na polance przed bazą Supersmyków słychać było gromki śmiech przyjaciół, a po złej pogodzie nie było ani śladu.

Rozmowa z dzieckiem na temat opowiadania: Co oznaczają słowa: kapryśna pogoda?

5.„Kolorowy wiatr”– zabawa ruchowa

Dziecko otrzymuje kolorowy pasek bibuły lub kolorową chusteczkę. Dziecko zamienia się w jesienny wiatr i przemieszcza swobodnie po pokoju w tempie wyklaskiwanym przez rodzica.

6.„Moje oko patrzy na…” – ćwiczenie słuchu fonematycznego
Obrazki przedstawiające przedmioty rozpoczynające się głoską o- oko, okulary, okno
Rodzic zachęca dziecko do powtórzenia rymowanki Moniki Sobkowiak:
Jeden, dwa, jeden dwa,
moje oko patrzy na…

Rodzic kończy rymowankę, wymieniając głoskę i kończąc zagadkę np.: Moje oko patrzy na coś, co rozpoczyna się głoską o i jest… Zadaniem dziecka jest wskazać odpowiedni obrazek.

7.Sznurek – utrwalanie litery
Rodzic zachęca dziecko do skonstruowania litery o, O za pomocą sznurka. Po wykonaniu pracy dziecko opisuje wygląd litery.

8.Zabawa ruchowa przy piosence „Kolorowe listki”
https://www.youtube.com/watch?v=--P8F6fK2bg&t=33s

9.Ćwiczenia oddechowe „Liście”

(potrzebne liść dla dziecka) . Rodzic daje dziecku liść. Dziecko kładzie je na dłoni, wciągają powietrze nosem. Wypuszczając powietrze ustami, starają się zdmuchnąć liść jak najdalej się da. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.Rodzic bacznie obserwuje, czy tor oddechowy w tej zabawie jest prawidłowy. Zabawa ta służy wydłużaniu fazy wydechowej.

10.Zabawy z językiem angielskim

11.Karty pracy:

Źródło: https://pl.pinterest.com/