Motylki
Temat tygodnia: ,,Jestem samodzielny w kuchni,,
Temat dnia (28.01): „Kolorowy obrus”.
Cele:
• Rozwijanie sprawności rąk;
• Rozwijanie umiejętności dzielenia na sylaby;
1 .Zabawa z kostką.
Potrzebne materiały: wydrukowane obrazki oraz kostka do gry.
Drukujemy obrazki przedmiotów kuchennych: garnek, kubek, łyżka, tarka, łyżka wazowa, patelnia. [.jpg, 54.56 kB] Na drugiej stronie obrazka rysujemy kropki zgodnie z kostką do gry.
Zadaniem dziecka jest rzucić kostką, przeliczyć oczka, znaleźć obrazek z taką samą liczbą oczek, a następnie nazwać obrazek, powiedzieć do czego służy dany przedmiot i podzielić jego nazwę na sylaby.
2.”Serwetka czy obrus”
Potrzebne materiały: serwetka i obrus.
Rodzic prowadzi rozmowę:
• Co to jest? (Rodzic pokazuje obrus);
• Co to jest? (Rodzic pokazuje serwetkę);
• Czym się różni obrus od serwetki?
• Do czego służy obrus, a do czego serwetka?
3. Ćwiczenia drobnych ruchów rąk
Celem zabawy jest „rozgrzanie” paluszków. Rodzic wraz z dzieckiem naśladuje ruchy:
- gra na pianinie;
-Gra na flecie;
- zginamy i prostujemy kolejne palce;
-stukamy kolejnymi palcami o podłogę;
-„dokręcamy” palce;
-robimy piąstki.
4. „Kolorowy obrus”- praca plastyczna.
Potrzebne materiały: biała kartka A4, kolorowa kartka A4, nożyczki, klej.
Na białej kartce drukujemy tabelę. [.jpg, 59.97 kB] Kolorową kartkę dziecko tnie na paski.
Zadaniem dziecka jest wyciąć kolorowe paski, a następnie przykleić je na tabeli tak aby powstał obrus w kratkę. Na koniec można brzegi kartki ponacinać jak frędzelki.
5. Zabawa metodą opowieści ruchowej.
Każdy z was jest brązowym misiem. Kończy się zima i miś smacznie śpi w swojej gawrze (dzieci zwijają się w kłębek i mruczą tak jak śpiący miś). A tu promyk słońca zatańczył mu na nosie. Apsik – obudził się miś i wygramolił z gawry. Otworzył oczy, ziewnął i przeciągnął się (dzieci wstają, otwierają szeroko oczy, ziewają i przeciągają się). Miś przez całą zimę nic nie jadł. Mruczy: Oj, zjadłoby się coś…oblizuje się i głaszczę po brzuchu (dzieci także mruczą, oblizują wargi i głaszczą się). Przypomniał sobie, że na polanie, na wysokim drzewie jest dziupla pełna miodu. - Idzie przez krzaki – trzask, trzask, trzask. Przechodzi przez rzeczkę – chlap, chlap, chlap. Gramoli się przez mostek – człap, człap, człap. Idzie przez polanę – szur, szur, szur (dzieci naśladują, jak miś idzie, i mówią: trzask, trzask, trzask, chlap, chlap, chlap itd.); - Zobaczył miś drzewo i włazi na nie (dzieci pokazują wdrapywanie się na drzewo), siada na gałęzi (dzieci siadają). Łapą wybiera miód i oblizuje się (dzieci pokazują to gestem). - Przyleciały pszczoły – bzz, bzz, bzz – latają dookoła misia (dzieci bzykają i machają rękami). Użądliły misia w łapę. Boli tak, że miś spadł na ziemię i uderzył się w pupę (dzieci przewracają się). Jeszcze bardziej boli; - Miś rozciera pośladki (dzieci robią to samo). Stanął na dwie łapy (dzieci wstają). W brzuchu pełno, miś z zadowoleniem głaszczę się po brzuchu (dzieci robią to samo). To nic, że trochę boli. Można wracać do gawry. - Przypomnijcie sobie drogę misia, bo musi on tak samo wracać. Wracając, idzie najpierw przez… (dzieci dopowiadają… polanę – szur, szur, szur), dalej przez… (dzieci dopowiadają… mostek – człap, człap, człap), potem przez… (dzieci dopowiadają… rzeczkę – chlap, chlap, chlap), na koniec przez… (dzieci dopowiadają… krzaki – trzask, trzask, trzask). - Stanął miś przed gawrą i co zrobił? Pogłaskał się po brzuchu (dzieci głaszczą się) i co dalej… (dzieci przeciągają się), i co dalej… (dzieci ziewają), i co dalej? (dzieci zwijają się w kłębek i mruczą tak jak śpiący miś)
Zajęcia popołudniowe:
- Propozycje zabaw tanecznych:
Gumi Miś https://www.youtube.com/watch?v=oGJg1RSOof4
Król Lew https://www.youtube.com/watch?v=BEu1WLjOokY
Baboons https://www.youtube.com/watch?v=k97eX6KYYOc
Choccolate https://www.youtube.com/watch?v=lFWysdCgVNg&t=45s - Dodatkowe karty pracy
Karta 1 [.jpg, 135.37 kB]- pokoloruj zgodnie z oznaczeniami. Policz i zaznacz czego jest najwięcej.
Karta 2 [.png, 43.85 kB]- Narysuj winogron po śladzie, a następnie pomaluj. - Puzzle on- Line
Owoce i warzywa https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/226955-owoce-i-warzywa/3x3
robot kuchenny https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/technika/112982-mikser-kuchenny/4x3
gotowanie https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/271690-gotowanie/3x2
dzieci w kuchni https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/271690-gotowanie/3x2
Życzymy miłej pracy
Wychowawczynie
Temat dnia (27.01): „Ciasteczka”.
Cele szczegółowe: Dziecko:
• Określa różne smaki;
• Ćwiczy oddech;
• Wykonuje ciasteczka zgodnie z przepisem;
• Ćwiczy umiejętności manualne poprzez ćwiczenia grafomotoryczne.
1 .Zabawa "Zgadnij, co to za przysmak?"
Ser żółty, ser biały, serek topiony, masło, talerzyki, plastikowe widelce. Rodzic prosi, aby dziecko umyło ręce i poczęstowało się produktami znajdującymi się na talerzykach. Po de¬gustacji Rodzic prosi, aby dziecko nazwało wszystkie produkty i opisało ten, który mu najbardziej smakował (może uzasadnić swój wybór).
2.Ćwiczenia oddechowe "Jajka"
Jajka wycięte z papieru, słomki. Rodzic prosi, aby dziecko podeszło do miejsca, gdzie znajduje się papierowe jajko, i przeno¬siło je w inne (np. wskazane przez niego) miejsca za pomocą słomki.
3. „Ciasteczka”- wykonanie kruchych ciasteczek
Potrzebne produkty: 1 kg mąki, 2 kostki margaryny lub masła, 2 szklanki śmietany, 1 szklanka cukru, 5 żółtek, cukier waniliowy, olejek waniliowy, mały proszek do pieczenia, tłuszcz do wysmarowania blaszki, foremki o różnych kształtach lub szklanka, orzechy, kolorowy lukier, polewa czekoladowa.
Przygotowanie: Masło/margarynę posiekać z mąką, dodać pozostałe składniki (cukier, żółtka, śmietana, cukier i olejek waniliowy, proszek do pieczenia) i dobrze wyrobić. Rozwałkować lub rozpłaszczać kawałki ręką i wycinać różne kształty ciasteczek. Piec na złoty kolor. Po ostudzeniu- ozdabiać.
Zajadać popijając mlekiem. Smacznego!
4. „Gotujemy zupę”- Zabawa ruchowo- naśladowcza.
Dziecko porusza się po pokoju podskokami przy dźwiękach tamburynu lub innego instrumentu (można wybijać rytm np. drewnianą łyżką uderzając w dno garnka). Podczas każdej przerwy rodzic mówi co dziecko dodaje do „zupy”, a zadaniem dziecka jest naśladowanie dodawania tego składnika i mieszania zupy.
- Pierwsza przerwa: wrzucić marchewkę, seler, pietruszkę i wymieszać zupę;
- Druga przerwa: wrzucić kawałki kalafiora i wymieszać;
- Trzecia przerwa: pokroić ziemniaki, dodać do zupy i wymieszać;
- Czwarta przerwa: dodać śmietanę, pokroić koperek i dodać, posolić i wymieszać zupę.
- Piąta przerwa: zjeść zupę.
5.Karta pracy- „Tort”
Karta pracy [.png, 49.91 kB]
Narysuj tort pośladzie z kropek, a następnie go pokoloruj.
Zajęcia popołudniowe:
- gra dla dzieci https://www.miniminiplus.pl/ksiezniczka-hania-i-grymasek/gry/grymasek-pomaga-domownikom
- dodatkowa karta pracy
- „Piernikowy ludek”- gra matematyczna. Potrzebne materiały: wydrukowany szablon piernikowego ludka oraz Kosta do gry. Dziecko rzuca kostką, liczy ilość wyrzuconych oczek, a następnie zaznacza na piernikowym ludziku kropki z taką samą liczbą kropek.
Życzymy miłej pracy
Wychowawczynie
Temat dnia: Liczymy do czterech
Cele:
-rozwijanie umiejętności liczenia;
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat zdrowego żywienia;
- zapoznanie z piramidą żywienia;
- rozwijanie sprawności fizycznej.
1. „Pizza”- masażyk.
https://www.youtube.com/watch?v=mf9j8MEdz3Q
2. „Podwieczorek dla lalek”- zabawa dydaktyczna.
Przygotowujemy: 4 misie lub lalki(ważne by różniły się wyglądem), kubeczki, talerzyki, sztućce, miseczkę np. z cukierkami lub czymś co będzie spełniać rolę cukierków.
- Rodzic siada wraz z dzieckiem przy stoliku i mówi, że na podwieczorek przyjdą jeszcze goście. „Pierwszy gość jest….”- rodzic opisuje wygląd lalki lub misia, a zadaniem dziecka jest posadzić go przy stoliku.
- Wspólnie z dzieckiem wymyślamy imiona dla wszystkich lalek lub misiów biorących udział w podwieczorku.
- Teraz musimy przygotować stolik. Rodzic prosi dziecko o rozłożenie na stoliku zastawy oraz sztućców dla każdego. Prosimy dziecko by głośno liczyło poszczególne przedmioty: talerzyki, kubeczki, łyżeczki, itd. Na koniec wyznaczamy dziecku zadanie: dla każdej lalki lub misia ma położyć na talerzyku po cztery cukierki. Pozostałymi cukierkami częstujemy dziecko.
- Zabawę modyfikujemy np. dodając kolejnych uczestników- dziecko przelicza ile teraz jest wszystkich na pikniku, lub zmieniając potrawy albo ich ilość- miś zjadł jeden cukierek ile mu zostało, lalka dostała jeszcze jeden lizak ile teraz ma wszystkiego do zjedzenia, wszyscy zjedli cukierki i dostali po dwie bułeczki- dziecko rozkłada przeliczając na głos, itd.
3. „Piosenka o niezdrowym jedzeniu”- osłuchanie z piosenką, rozmowa na temat jej treści.
Wspólnie dzieckiem wysłuchajcie piosenki. https://www.youtube.com/watch?v=1bmJ4Zlj_B4
Rozmowa na temat jej treści:
- o jakim jedzeniu jest piosenka?
- co powinno się jeść?
-czego należy unikać?
Na koniec zatańczcie wspólnie przy piosence.
4. Piramida żywienia.
Karta pracy [.png, 415.18 kB]
Po wydrukowaniu karty rodzic wycina dziecku piramidę, rozcina na paski, tak, żeby każdy szczebel piramidy był osobno. Dziecko składa piramidę, następnie przykleja na kartkę.
Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat piramidy: wyjaśnia, że im niżej coś się znajduje tym więcej w ciągu jednego dnia powinno się tego jeść.
4. Zestaw ćwiczeń ruchowych
- Marsz po kole przy akompaniamencie tamburyna lub innego instrumentu muzycznego dostępnego w domu. Podczas pierwszej przerwy-leżenie tyłem, podczas drugiej przerwy-leżenie przodem.
- Wytupywanie rytmu. Dziecko maszeruje po pokoju. Na sygnał (instrumentu dostępnego w domu) zatrzymuje się i słucha wyklaskiwanego rytmu(prostego) przez rodzica, a potem go wytupuje.
- Kołysanie misia
Dziecko siada w siadzie skrzyżnym, na niby trzyma misi, kołysząc go i nucąc mu kołysankę.
5. Praca z kartą pracy „Liczymy owoce”.
Zadaniem dziecka jest policzenie owoców i narysowanie w odpowiednim polu tylu kresek ile jest danego rodzaju.
Karta do pobrania
Zajęcia popołudniowe
- „Zdrowe frytki z warzyw”- propozycja dla chętnych
https://www.youtube.com/watch?v=kNYfVxrCexw - https://eduzabawy.com/gry-online/polacz-obrazki/zdrowe-jedzenie/
- "Zdrowe owoce"- [.jpg, 80.06 kB] malowanka dla chętnych
Życzymy miłej pracy
Wychowawczynie
Temat dnia: Przedszkolna kuchnia
Cele:
- zapoznanie z wyposażeniem kuchni, pracą kucharza;
- rozwijanie umiejętności manualnych;
- rozwijanie mowy.
Prosimy o przygotowanie instrumentów muzycznych. Zachęcam jednak do przygotowania z dzieckiem instrumentów „domowych”. Skorzystajmy z drewnianych łyżek, garnków, plastikowych misek lub stwórzmy własne grzechotki ze słoiczków czy plastikowych butelek do których wsypujemy np. ryż bądź kaszę.
1. Wprowadzenie do tematu- zagadki
https://wordwall.net/pl/resource/2281422/zawody-zagadki
2. „Fruzia kuchareczka”- zapoznanie z piosenką.
https://www.youtube.com/watch?v=AXPvCGaJxz0
Porozmawiajmy z dzieckiem na temat pracy kucharza: co robi, gdzie pracuje, co jest mu potrzebne w pracy. Na koniec zapytaj czy dziecko chciałoby kiedyś zostać kucharzem.
3. Czas na improwizację.
• Na początek proponuję by rodzic wykonał akompaniament do piosenki na przygotowanych instrumentach, a dziecko zachęćmy do swobodnego tańca przy muzyce.
• Podczas kolejnego odtwarzania utworu niech dziecko swobodnie improwizuje na instrumentach. Pozwólmy mu trochę pohałasować, zachęćmy też do gry zgodnej z rytmem utworu.
4. ”K jak kura, k jak kaczka”- analiza głoskowa.
- „ Ucho – nos”
Rodzic pokazuje na swojej twarzy raz nos, raz ucho i odpowiednio nazywa części twarzy. Dzieci powtarzają ten sam ruch słuchając głosu rodzica. Gdy powtórzenia wejdą w monotonny rytm, następuje nieoczekiwana zmiana: rodzic dwukrotnie pokazuje i wymawia nazwę „nos”. Większość dzieci najprawdopodobniej pokaże automatycznie zgodnie z rytmem powtórzeń ucho przy wyrazie „nos”. Rodzic parokrotnie wymawia wyraz „nos”- coraz wolniej „nnnooosss”. Co słychać, gdy wymawiam: „nnnooosss”? Czy ciągle słychać ten sam dźwięk? Jakie dzwięki można wyróżnić?
- nnnnos?
- noooos?
- nossss?
Ten dźwięk, który wyraźnie słychać w wymawianym wyrazie nazywamy głoską. Wyraz składa się z głosek. - „Kto powie ostatni?”
Zabawa polega na tworzeniu ciągów wyrazowych. Wygrywa ten, który ostatni powie wyraz na żądaną głoskę np.: lalka, lotnik, lody, lizak, lampa, lampart… Zwycięzca nagrodzony zostaje brawami
5. Zabawa ruchowa przy muzyce- "Sałatka owocowa z polewą owocową".
https://www.youtube.com/watch?v=Vkiw9i_mQSo&t=255s
6. Karta pracy- ćwiczenia grafomotoryczne.
Karta pracy [.jpg, 75.61 kB]
Dodatkowa karta pracy [.jpg, 142.43 kB] dla chętnych.
Zajęcia popołudniowe
- „Gorący kartofel” - zabawa ruchowa. Rodzic udaje, że trzyma w ręku gorący kartofel, a następnie „podaje” go dziecku siedzącemu obok i mówi, że kartofel jest gorący. Dziecko na niby przekazują gorącego kartofelka kolejnemu członkowi w rodzinie.
• https://wordwall.net/play/2000/988/180 - gra interaktywna na temat zawodów dla chętnych dzieci.
• https://learningapps.org/18744743 - dopasuj słowa do przedmiotów kuchennych ( będzie potrzebna pomoc rodzica w czytaniu wyrazów).
Życzymy miłej pracy
Wychowawczynie
24.01.2022r
Temat: Różnicowanie głosek k-g. Ćwiczenia artykulacyjne na podstawie wiersza H.Zdzitowieckiej ,,Kropelki i sopelki,,. Ćwiczenia grafomotoryczne rysowanie po śladzie. Zabawa ruchowa metodą opowieści ruchowej.
1.Słuchanie wiersza:
Spłynęła z dachu kropelka,
kropelka wody niewielka.
Za pierwszą kroplą niedługo
już widać kropelkę drugą.
Za nimi z góry już leci
po dachu kropelka trzecia.
Dalszych kropelek nie zliczę:
płynie ich cały strumyczek.
A mróz z tych wszystkich kropelek
Zrobił lodowy sopelek.
Rozmowa na temat wiersza:
-Co się dzieje z kropelkami?
-Gdzie wiszą sopelki?
-Powtórzcie za mną: kropla, kropelkę, kropelek
2. Powtarzanie wypowiedzeń.
Kawa Karola.
Gruszka Grzesia
Kolorowa kurtka Kasi.
Gruba gąska Gabrysia.
Krótka kamizelka Karola.
3.Zestaw ćwiczeń ruchowych:
-Marsz po kole przy akompaniamencie tamburyna lub innego instrumentu muzycznego dostępnego w domu. Podczas pierwszej przerwy-leżenie tyłem, podczas drugiej przerwy-leżenie przodem.
-Wytupywanie rytmu. Dziecko maszeruje po pokoju. Na sygnał (instrumentu dostępnego w domu) zatrzymuje się i słucha wyklaskiwanego rytmu(prostego) przez rodzica, a potem go wytupuje.
-Kołysanie misia
Dziecko siada w siadzie skrzyżnym, na niby trzyma misi, kołysząc go i nucąc mu kołysankę.
4. Zabawa metodą opowieści ruchowej.
Każdy z was jest brązowym misiem. Kończy się zima i miś smacznie śpi w swojej gawrze (dzieci zwijają się w kłębek i mruczą tak jak śpiący miś). A tu promyk słońca zatańczył mu na nosie. Apsik – obudził się miś i wygramolił z gawry. Otworzył oczy, ziewnął i przeciągnął się (dzieci wstają, otwierają szeroko oczy, ziewają i przeciągają się). Miś przez całą zimę nic nie jadł. Mruczy: Oj, zjadłoby się coś…oblizuje się i głaszczę po brzuchu (dzieci także mruczą, oblizują wargi i głaszczą się). Przypomniał sobie, że na polanie, na wysokim drzewie jest dziupla pełna miodu. - Idzie przez krzaki – trzask, trzask, trzask. Przechodzi przez rzeczkę – chlap, chlap, chlap. Gramoli się przez mostek – człap, człap, człap. Idzie przez polanę – szur, szur, szur (dzieci naśladują, jak miś idzie, i mówią: trzask, trzask, trzask, chlap, chlap, chlap itd.); - Zobaczył miś drzewo i włazi na nie (dzieci pokazują wdrapywanie się na drzewo), siada na gałęzi (dzieci siadają). Łapą wybiera miód i oblizuje się (dzieci pokazują to gestem). - Przyleciały pszczoły – bzz, bzz, bzz – latają dookoła misia (dzieci bzykają i machają rękami). Użądliły misia w łapę. Boli tak, że miś spadł na ziemię i uderzył się w pupę (dzieci przewracają się). Jeszcze bardziej boli; - Miś rozciera pośladki (dzieci robią to samo). Stanął na dwie łapy (dzieci wstają). W brzuchu pełno, miś z zadowoleniem głaszczę się po brzuchu (dzieci robią to samo). To nic, że trochę boli. Można wracać do gawry. - Przypomnijcie sobie drogę misia, bo musi on tak samo wracać. Wracając, idzie najpierw przez… (dzieci dopowiadają…polanę – szur, szur, szur), dalej przez… (dzieci dopowiadają…mostek – człap, człap, człap), potem przez… (dzieci dopowiadają…rzeczkę – chlap, chlap, chlap), na koniec przez… (dzieci dopowiadają…krzaki – trzask, trzask, trzask). - Stanął miś przed gawrą i co zrobił? Pogłaskał się po brzuchu (dzieci głaszczą się) i co dalej… (dzieci przeciągają się), i co dalej… (dzieci ziewają), i co dalej? (dzieci zwijają się w kłębek i mruczą tak jak śpiący miś)
Zajęcia popołudniowe:
5. Ćwiczenia grafomotoryczne
Karta pracy w załączniku. [.pdf, 22.39 kB]
Życzymy miłej pracy
Wychowawczynie