W maju uczymy się :
Wiersza "Tęczowa łąka'' B. Szelągowska
Lśni jak tęcza – łąka w maju.
Kolorów tu tyle!
Na stokrotkach, mleczach, makach
siadają motyle.
Z norki właśnie wyszła myszka,
a za nią jej dzieci.
A nad nimi, w stronę stawu
wielki bocian leci.
Pszczółka bawi się w kolory -
czerwonego szuka.
Gdzieś na samym skraju łąki,
dzięcioł w drzewo stuka.
Konik polny już się zmęczył
i gra coraz ciszej.
A do taktu, na rumianku
osa się kołysze.
Bąk coś bąknął niewyraźnie,
mocno zawstydzony.
W łapkach przyniósł słodki nektar
dla swej przyszłej żony.
A spod liścia, po łodydze
wspięła się dżdżownica
i rozgląda się po łące,
i wszystkim zachwyca!
Piosenek: " Lody malinowe "
Lo- lo- lo- lo- lo- lo- lody
Po- po- po- po- poziomkowe.
Lu- lu- lu- lu- lubię lizać
Choć gardełko nie jest zdrowe.
Mama mówi: nie! Tata mówi: nie!
A ja lody poziomkowe lizać chcę!
Mama mówi: nie! Tata mówi: nie!
A ja lodów poziomkowych chcę!
Mama boi się o dzieci,
Chcę by zawsze były zdrowe.
Ale przecież czasem trzeba
Zjadać lody poziomkowe.
Mama mówi: nie! Tata mówi: nie!
A ja lody poziomkowe lizać chcę!
Mama mówi: nie! Tata mówi: nie!
A ja lodów poziomkowych chcę!
Lody trzeba jeść powoli.
Aby gardło nie bolało.
Mama trochę jeść pozwoli,
Lecz mi więcej by się chciało.
Mama mówi: nie! Tata mówi: nie!
A ja lody poziomkowe lizać chcę!
Mama mówi: nie! Tata mówi: nie!
A ja lodów poziomkowych chcę!
https://www.youtube.com/watch?v=w8mPTZXGbe8
język angielski
Słownictwo kluczowe:
Ant – mrówka
Bee – pszczoła
Butterfly – motyl
Beetle – chrząszcz
Dragonfly – ważka
Fly – mucha
Grasshopper – konik polny
Ladybug (Ladybird) – biedronka
Mosquito – komar
Caterpillar – gąsienica
Bug – robak (ogólne określenie)
Spider- pajak
scooter- hulajnoga
yo-yo- jojo
skipping rope- skakanka
skateboard- deskorolka
trampolinę-trampolina
Home – dom
School – szkoła / przedszkole
Park – park
Playground – plac zabaw
Swimming pool – basen
Restaurant – restauracja
Supermarket – supermarket
Museum – muzeum
Cinema / Movie theater – kino
Where is a…?
What is it?
Piosenka:
„Itsy Bitsy Spider”
The itsy bitsy spider
Climbed up the water spout
Down came the rain
And washed the spider out
Out came the sun
And dried up all the rain
And the itsy bitsy spider
Climbed up the spout again
„Where Are You Going?”
Where are you going?
Where are you going?
Where are you going right now?
I'm going to school,
I'm going to the park,
I'm going to the shops,
I'm going to the beach.
Where are you going?
Where are you going?
Where are you going right now?
I'm going to my friend's house,
I'm going to the station,
I'm going to the zoo,
I'm going home.
Założenia pracy dydaktyczno- wychowawczej i opiekuńczej na miesiąc maj :
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- zawracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
- określanie swoich cech fizycznych: wzrost (w odniesieniu do innych), kolor włosów, kolor oczu;
- samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
- porządkowanie po sobie miejsc zabaw, pracy i spożywania posiłków;
- dbanie o porządek na półkach indywidualnych.
Językowa aktywność dziecka:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- nazywanie części ciała;
- nabywanie świadomości własnego ciała (tzn. poprawnego nazywania części ciała, rozumienia ich funkcji, znajomości stron ciała);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
- odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie).
Artystyczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielnych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków, przezywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- nazywanie części ciała;
- utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby (np. w kontekście kształtowania prawidłowej postawy);
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku) w różnych porach roku (na śniegu, w wodzie);
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych;
- przeplatanie aktywności ruchowej odpoczynkiem;
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu);
- przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
- dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rak, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki;
- sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia;
- wyrabianie nawyków zdrowotnych, np. samodzielnego ubierania się, poprawnego korzystania z toalety, właściwego zachowania się przy stole, przestrzegania zasad bezpieczeństwa w toku zabaw ruchowych i innych;
- aktywne uczestniczenie w zabawach na świeżym powietrzu;
- przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem;
- wybieranie bezpiecznego miejsca do zabaw;
- bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
- informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała lub samych rąk sposobów poruszania się zwierząt itp.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
- określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np.: radość, złość, smutek, strach;
- radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich;
- zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
- szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
- dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
- zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- prezentowanie swoich wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania;
- określanie swoich cech fizycznych: wzrost (w odniesieniu do innych), kolor włosów, kolor oczu;
- uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru;
- przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
- dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
- cieszenie się z sukcesów drugiej osoby;
- pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek;
- szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
- współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych;
- unikanie zachować agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu;
- uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne, wspólne wykonywanie prac plastycznych;
- dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
- odpowiadanie na zadań pytania, formułowanie własnych pytań.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
- opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej;
- oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań – odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwróceni uwagi na piękno naszego kraju.
Językowa aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu dźwięków, np. w zabawie w echo melodyczne, wokalne;
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
- przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
- stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów, porównywanie ich z tym, co się znajduje dalej;
- wymawianie samogłosek, a potem wymawianie za nauczycielem spółgłosek;
- powtarzanie słów zawierających głoski opozycyjne, np. kura – góra, piórko – biurko;
- słuchanie zdań, wyodrębnianie w nich słów; liczenie słów w zdaniach; układanie zdań z określonej liczby słów; określanie kolejnych słów w zdaniu;
- układanie rymów do podanych słów;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się dana sylabą;
- umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
- zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;
- całościowe rozpoznawanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymienianie);
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientacje przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- rozumienie wybranych znaków umownych.
Artystyczna aktywność dziecka:
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
- nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne;
- wykorzystanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskania, tupania, stukania…) do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek;
- poznawanie wyglądu instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek i sposobu gry na nich;
- wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych oraz innych przedmiotach – indywidualnie lub grupowo (tworzenie orkiestry);
- wykonywanie prostych, jedno-, dwutaktowych tematów rytmicznych na instrumentach perkusyjnych;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu;
- estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- improwizowanie piosenki ruchem;
- dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków;
- tworzenie galerii prac plastycznych dzieci, związanych, np. z porami roku;
- tworzenie różnych przestrzennych kompozycji z wykorzystaniem palców, dłoni, całego ciała;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnych materiałów, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.;
- odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;
- wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji: słowną, ruchową, plastyczną, muzyczną.
Poznawcza aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcje i radość;
- wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalny) różnych zabawek, przedmiotów, znaków i symboli;
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
- dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;
- mierzenie długości (szerokości) za pomocą: sznurka, dłoni, stopy, kroków;
- mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
- nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
- uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi;
- uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementem pantomimy itd.),
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów; określenie kolejności czynności, np. podczas wykonywania zamku z piasku; zadawaniu pytań; rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego; określania kolejności zdarzeń w różnych sytuacjach, historyjkach;
- słuchanie rymowanek, wierszy, opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia;
- nazywanie i wskazywanie części ciała występujących podwójnie, parami – oczu, uszu, nóg;
- poruszanie się pod dyktando nauczyciela;
- wykonywanie ćwiczeń w parach;
- łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcyjnych;
- klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy;
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie przestrzennych technik plastycznych, takich jak: konstruowanie, modelowanie itp., oraz pozostawianie swobody w zagospodarowaniu przestrzeni kartki w toku rysowania);
- nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folia aluminiową, papierem ściernym, styropianem);
- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;
- wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazów, symboli graficznych;
- kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru;
- segregowanie danych symboli graficznych według przyjętego kryterium.
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 46–48, 50, 52–54, 56, 57, 59–60, 61–62, 65, 66–67, 68, 71–72, 78).