Psycholog
PSYCHOLOG Dagmara Grzegorzewicz
GODZINY PRACY PSYCHOLOGA
Poniedziałek 08:00-13:00
Środa 11:00 - 16:00
GODZINA DOSTĘPNOŚCI 2 i 4 tydzień miesiąca poniedziałek 13:00-14:00
PSYCHOLOG W PRZEDSZKOLU
Psycholog w przedszkolu to osoba wspierająca proces wychowawczy dzieci poprzez współpracę z nauczycielami i rodzicami, a przede wszystkim poprzez kontakt z dzieckiem.
Jaka jest rola i zadania psychologa w przedszkolu?
Pierwszym etapem pracy psychologa jest obserwacja w grupie różnych umiejętności dzieci, szczególnie z zakresu kompetencji emocjonalno-społecznych. Podczas zajęć zorganizowanych, w czasie zabawy swobodnej, czy w sytuacjach naturalnych psycholog może zobaczyć:
- jak dzieci zachowują się w relacjach z rówieśnikami i osobami dorosłymi (np. czy są nieśmiałe, wycofane, a może przebojowe i odważne; czy przestrzegają normy i zasady w grupie?);
- czy potrafią wyrażać swoje emocje i jak sobie z nimi radzą (np. jak dziecko radzi sobie ze złością, lękiem ?);
- w jaki sposób dzieci się bawią; czy interesują się zabawą swoich rówieśników, podejmują z nimi wspólną zabawę itp.;
- jak dzieci radzą sobie podczas zajęć edukacyjnych ( np. obserwuje się umiejętność skupienia się i obdarzania uwagą, radzenia sobie z zadaniami spostrzeganymi przez dziecko jako trudniejsze, zabierania głosu na forum grupy, motywację i współpracę itp.).
Prowadzenie obserwacji jest ważne dla psychologa przedszkolnego, ponieważ pomaga lepiej zrozumieć dziecko. Daje im również szansę dowiedzieć się, czy dziecko nie potrzebuje pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Wspólnie z wychowawcami i specjalistami (logopedą i pedagogiem specjalnym) psycholog omawia wnioski z obserwacji: określa mocne strony dzieci, ich zdolności i umiejętności, a także te sfery rozwoju, które wymagają dodatkowego wsparcia.
Wraz z Dyrekcją, wychowawcami i specjalistami (logopedą i pedagogiem specjalnym) określa odpowiednie formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej w zależności od rozpoznanych potrzeb dzieci.
Jak psycholog może wspierać dzieci w przedszkolu ?
Psycholog udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez:
- wspieranie dzieci, które mają trudności z wyrażaniem swoich emocji i radzeniem sobie z emocjami;
- pomaganie dzieciom nieśmiałym i odczuwającym lęk, prezentującym zbyt niską samoocenę;
- towarzyszenie dzieciom w przeżywanych trudnościach (także wynikających z trudnej sytuacji życiowej) i wspieranie ich w wyrażaniu emocji z nimi związanych;
- wpieranie dzieci w nauce nowych umiejętności, które pozwolą im rozwinąć kompetencje emocjonalno-społeczne i lepiej radzić sobie w różnych sytuacjach społecznych.
Jak psycholog może pomóc rodzicom?
Rodzice mogą również poprosić o spotkanie i rozmowę z psychologiem, jeśli potrzebują:
- porozmawiać o tym, co ich martwi w zachowaniu lub rozwoju dziecka – podczas rozmowy mogą przyjrzeć się swoim problemom w bezpiecznej i pełnej akceptacji atmosferze, dostrzec własny potencjał, mocne strony i wykorzystać je w budowaniu relacji z dzieckiem;
- wspólnie poszukać rozwiązań, które będą mogły wesprzeć dziecko
w przezwyciężaniu jego trudnościom emocjonalnych czy związanych z zachowaniem; - uzyskać wsparcie i wiedzę nt. potrzeb emocjonalnych dziecka w sytuacjach trudnych i kryzysowych (np. rozwód, przewlekła choroba, żałoba i inne).
Pamiętajmy, że troszczenie się o zdrowie psychiczne dziecka jest ważne na każdym etapie jego rozwoju
Opracowała: psycholog Dagmara Grzegorzewicz
"Dzieciństwo bez przemocy" - zajęcia profilaktyczne na rzecz ochrony małoletnich
Przedszkole Miejskie nr 16 ,,Calineczka" w Kutnie dołączyło do akcji pt. ,,Dzieciństwo bez przemocy" poprzez działania na rzecz ochrony małoletnich.
Dlatego też w miesiącu październiku 2024r. przeprowadzono w grupach starszaków, czyli 5 i 6 -latków zajęcia profilaktyczne z zakresu profilaktyki wykorzystywania seksualnego pt. "Gadki z psem czyli proste rozmowy na trudne tematy".
Realizacja tych zajęć przyczyniła się do wczesnego rozpoznawania przez dzieci sytuacji trudnych i zagrażających oraz reagowania na nie. Zajęcia te nie dają gwarancji ochrony dziecka przed krzywdzeniem, ale stają się jednak okazją do wyposażenia dzieci w wiedzę i umiejętności rozpoznawania zagrożenia oraz skutecznego reagowania.
Ważne, aby dzieci zwracały się do dorosłych o pomoc i umiały mówić o trudnych dla nich sytuacjach. Kanwą tematów poruszanych w scenariuszu jest akronim GADKI, którego poszczególne litery wyznaczają zasady, przydatne w edukacji dziecka na tematy związane z ochroną dzieci przed przemocą i wykorzystywaniem:
G - gdy mówisz ,,nie", to znaczy ,,nie"
A - alarmuj, gdy potrzebujesz pomocy
D - dobrze zrobisz, mówiąc o tajemnicach, które Cię niepokoją
K - koniecznie pamiętaj, że Twoje ciało należy do Ciebie
I - intymne części ciała są intymne i ściśle prywatne
PRZEKRACZAJĄC NASZE DRZWI PAŃSTWA DZIECKO JEST BEZPIECZNE
CZYLI KRÓTKO O STANDARDACH OCHRONY MAŁOLETNICH W PRZEDSZKOLU NR 16 ,,CALINECZKA” W KUTNIE
NASZE ZASADY
- Jesteśmy przeszkoleni w rozpoznawaniu i reagowaniu na wszelkie formy krzywdzenia
- Dbamy o prywatność i godność każdego dziecka
- Zabezpieczamy dostęp do treści internetowych szkodliwych dla dzieci
- Szanujemy prawo dzieci do odczuwania różnych emocji
- Jesteśmy wsparciem dla dzieci w każdej sytuacji
- Nie naruszamy cielesności dzieci bez jego zgody
- Często rozmawiamy i słuchamy dzieci
- Stwarzamy przyjazną atmosferę
NASZE DZIAŁANIA OBEJMUJĄ
- Edukację dzieci na temat rozpoznawania i unikania niebezpiecznych sytuacji
- Szkolenia dla nauczycieli i pracowników w zakresie ochrony dzieci
- Współpracę z rodzicami i opiekunami w celu zapewnienia pełnego wsparcia dzieciom
RODZICU! Co masz zrobić w przypadku problemu?
- Jeśli Państwa dziecko doświadcza jakiejkolwiek formy przemocy, prosimy o niezwłoczne poinformowanie o tym nauczyciela bądź dyrektora bądź psychologa
- Reagujmy natychmiast!
- Prosimy o zgłaszanie wszystkiego, co może Państwa niepokoić
WAŻNE TELEFONY
Telefon zaufania: 116 111
Niebieska Linia: 800 12 00 02
Pierwsza Pomoc Psychologiczna: 22 425 98 48
Numer Alarmowy: 112
Opracowała: Dagmara Grzegorzewicz