Pszczółki uczą się
W listopadzie uczymy się:
1. Piosenki
„Kto Ty jesteś? Polak mały” (sł. W. Bełza muz. M. Hernik)
- Kto ty jesteś?
- Polak mały.
- Jaki znak twój?
- Orzeł biały.
- Gdzie ty mieszkasz?
- Między swemi.
- W jakim kraju?
- W polskiej ziemi.
- Czym ta ziemia?
- Mą ojczyzną.
- Czym zdobyta?
- Krwią i blizną.
- Czy ją kochasz?
- Kocham szczerze.
- A w co wierzysz?
- W Polskę wierzę.
- Coś ty dla niej?
- Wdzięczne dziecię.
- Coś jej winien?
- Oddać życie.
Na na na na na na na……
2. Wiersza
„Barwy ojczyste” Cz. Janczarski
Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
biel jest i czerwień.
Czerwień to miłość,
biel - serce czyste.
Piękne są nasze
barwy ojczyste.
3. Język angielski-
Słownictwo kluczowe:
-sunny- słonecznie
-rainy- deszczowo
-cloudy- pochmurno
-windy- wietrznie
-foogy- mgliście
-stormy-burzowo
-puddle- kałuża
-wellies- kalosze
-umbrella- parasolka
-raincoat- płaszcz przeciwdeszczowy
-raindrop- kropla deszczu
-Can you see the raincoat/ umbrella/…?
Yes, I can./ No, I can’t.
-What’s the weather like today?
It’s sunny/ rainy/…
Piosenka:
"How’s the weather? How’s the weather?"
How’s the weather today?
Is it sunny?
Is it rainy?
Is it cloudy?
Is it snowy?
How’s the weather today?
Let’s look outside.
How’s the weather?
Is it sunny today?
Let’s look outside.
How’s the weather?
Is it rainy today?
Let’s look outside.
How’s the weather?
Is it cloudy today?
Let’s look outside.
Is it snowy today?
How’s the weather? How’s the weather?
How’s the weather today?
Is it sunny?
Is it rainy?
Is it cloudy?
Is it snowy?
How’s the weather today?
„Rain, rain, go away.”
Rain, rain, go away.
Come again another day.
Daddy wants to play.
Rain, rain, go away.
Rain, rain, go away.
Come again another day.
Mommy wants to play.
Rain, rain, go away.
Rain, rain, go away.
Come again another day.
Brother wants to play.
Rain, rain, go away.
Rain, rain, go away.
Come again another day.
Sister wants to play.
Rain, rain, go away.
Rain, rain, go away.
Come again another day.
Baby wants to play.
Rain, rain, go away.
Rain, rain, go away.
Come again another day.
All the family wants to play.
Rain, rain, go away.
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze:
- zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
- samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
- pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu do posiłków;
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- układanie rymów do podanych słów;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnego materiału, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.;
- poznawanie wyglądu instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek i sposobu gry na nich;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu;
- uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, sprzyjających koncentrowaniu uwagi;
- układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru;
- składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru;
- podawanie nazwy naszego kraju, symboli narodowych: flagi, godła, hymnu;
- poznanie strojów ludowych;
- stosowanie zwrotów: jestem Polakiem, mieszkam w Polsce, mówię po polsku;
- poznawanie legend, opowiadań, wierszy dotyczących historii państwa polskiego, np. jego powstania;
- oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań – odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwrócenia uwagi na piękno naszego kraju;
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
- nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne;
- nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
- kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru;
- odkrywanie zapisów cyfrowych liczb 1 – 6;
- zapoznanie z figurami geometrycznymi;
- pomaganie zwierzętom, np. dokarmianie zwierząt w schronisku, ptaków zimą;
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku;
- nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia;
- zwracanie uwagi na kalendarze, ich rolę w określaniu dni tygodnia, miesięcy;
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np. padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia;
- budzenie zainteresowania literami.
