Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Sprawozdania

Sprawozdanie z działań- rok szkolny 2023/2024

Cel: Zmniejszenie nieadekwatnych zachowań dzieci poprzez naukę wyrażania emocji i prawidłowe żywienie.

W miniony roku w naszym przedszkolu, zgodnie z planem pracy, szczególny nacisk został położony na realizację emocjonalnego i społecznego obszaru rozwoju dzieci oraz rozwijanie, a także utrwalanie zdrowych nawyków żywieniowych.

W toku codziennych zajęć podejmowano działania w celu stymulowania rozwoju społeczno-emocjonalnego u dzieci poprzez stosowanie różnorodnych metod i narzędzi pracy: zabawy i gry interaktywne, scenki dramowe i teatrzyki, rozmowy, książeczki, historyjki, bajki. Dzieci uczyły się rozpoznawać i nazywać emocje np. poprzez zabawy typu kalambury, zabawy naśladowcze. We wszystkich grupach wiekowych stosowano jasno określone zasady zachowania co w sposób oczywisty uporządkowało życie grup, a dzięki temu dzieci czuły się bezpieczniej oraz szybciej adoptowały się w przedszkolu. „W zdrowym ciele zdrowy duch” więc kontynuowano organizację zabaw, ćwiczeń ruchowych, gimnastycznych oraz tanecznych. Dzieci uczęszczałyna gimnastykę korekcyjną. W trakcie zajęć wykorzystywano różne przybory gimnastyczne: woreczki, laski, krążki, skakanki, piłki, hula-hop. Wykorzystywano również nietypowe przybory, np. butelki, gazety, kamyki, piasek, dary natury. Systematycznie organizowane były pogadanki na temat zdrowego stylu życia, aktywności ruchowej, emocji. Poruszane były tematy higieny osobistej, zdrowego odżywiania, szkodliwości częstego używania telefonu komórkowego, komputera, telewizora. Korzystając z kart pracy, plansz edukacyjnych, zagadek, wierszy, piosenek, opowiadań, filmów edukacyjnych rozmawiano z dziećmi na temat porannej i wieczornej toalety, codziennej gimnastyki, codziennego korzystania z pobytu na świeżym powietrzu, sposobów wyciszania się. Podczas zabaw tematycznych dzieci nauczyły się dopasowywać strój do panujących warunków atmosferycznych. Dzieci uczyły się również wyrażać siebie podczas edukacji muzycznejpoprzez wyrabianie u nich wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie i śpiewanie piosenek , naukę estetycznego poruszania się przy muzyce , ilustrowania piosenek ruchem i udział w zabawach ze śpiewem Wszystkie dzieci brały udział w zajęcia rytmiczno – tanecznych .Dzieci wyrażały również swoje przeżycia i doświadczenia  na temat dowolny, określony i wg wzoru na zajęciach plastycznych.W każdej sali dzieci miały swobodny dostęp do kącików plastycznych.

Postawy prozdrowotne w ciągu minionego roku rozwijane również były poprzez organizowanie zajęć kulinarnych podczas, których dzieci piekły babeczki, pizzę  lub pierniki. Dzieci robiły także soki, sałatki owocowe, zdrowe kanapki. Przy okazji dzieci zapoznały się z piramidą zdrowego żywienia.

Na terenie przedszkola organizowane były dodatkowe zajęcia ruchowe „Kangurek” i zajęcia taneczne ze Szkołą Tańca „Alibi”.

Dzieci brały udział w grantach oświatowych:

  • „Mali poszukiwacze- eksperymenty oraz zabawy badawcze” dzięki któremu dzieci zdobywały doświadczenie w rozwiązywaniu problemów. W ramach grantu uczniowie samodzielnie lub z pomocą nauczyciela wykonują proste eksperymenty i doświadczenia dzięki którym odkrywają tajniki otaczającego świata, a co za tym idzie lepiej rozumieją wybrane procesy chemiczne i fizyczne. W wyniku podejmowanych działań, prowadzonych obserwacji i eksperymentów rozwijana była postawa badawcza dzieci oraz wzbudzane było zamiłowanie do nauki i poznawania nowych rzeczy poprzez samodzielne doświadczanie. Przedszkolaki zapoznawały się z różnymi metodami i formami pracy badawczej, uczyły się posługiwać prostymi narzędziami z wyposażenia laboratorium przedszkolnego, kształtowały umiejętność przestrzegania ustalonych zasad bezpieczeństwa podczas doświadczeń oraz formułowały własne spostrzeżenia i wnioski.
  • „Zajęcia artystyczne z elementami plastyki sensorycznej” gdzie poprzez stymulowanie zmysłów uwalniana była twórcza ekspresja dzieci. W trakcie tych zajęć dzieci poprzez wykorzystanie różnorakich składników z najbliższego otoczenia (np. mąka, cukier, sól, migdały, cynamon, kasza, fasola, popcorn, itp.) miały możliwość rozwijania swojej kreatywności. Zajęcia te w pozytywny sposób wpłynęły również na umiejętności społeczne przedszkolaków, gdyż podejmowane wspólne działania rozwijały w dzieciach umiejętność funkcjonowania w zespole oraz integrowania się z rówieśnikami.

Braliśmy udział w wielu projektach:

  • „Paluszkowe maluchy” cieszył się dużym zainteresowaniem wśród najmłodszych dzieci. Jego celem było ćwiczenie koncentracji uwagi na danej czynności, pomoc przy relaksacji, kształtowanie sprawności manualnej i ruchowej.
  • „Wyzwania Teodora” Moduł I- jest to skierowany do przedszkoli projekt, w którym główną postacią jest bocian Teodor. Przedszkolaki zdobywają siedem sprawności, które Teodor uważa za najbardziej przydatne, dlatego wyznaczył siedem zadań do wykonania. Zadania te były związane ze sportem(Sprawność zdrowego osiłka), przygotowywaniem posiłku (sprawność kuchcikowego mistrza), okazywaniem pomocy (sprawność pomocnej dłoni), wyrażaniem emocji i uczuć (sprawność kochającego serca), dbaniem o przyrodę (sprawność przyjaciela przyrody) oraz coś dla małych artystów (sprawność artystycznej duszy).
  • „Zdrowo i sportowo”- jest to projekt mający na celu zwiększenie świadomości dzieci i rodziców na temat roli i wagi aktywności fizycznej, odpowiedniego odżywiania i odpoczynku (tzn. właściwej dawki i jakości snu) w prawidłowym rozwoju fizycznym oraz psychicznym dziecka, a także przeciwdziałaniu pandemii chorób cywilizacyjnych (w tym nadwagi i otyłości, cukrzycy typu 2, wad postawy).
  • „Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy”- jest to projekt, który wprowadza dzieci w świat bohaterów poszczególnych opowiadań, prowadząc przedszkolaki po świecie wartości oraz zabawy. Projekt miał za zadanie ułatwić dzieciom adaptację do warunków przedszkolnych w sposób łagodny i dla nich przyjemny, zachęcać do samodzielnego sięgania po literaturę dziecięcą, popularyzować czytelnictwo wśród najmłodszych. Dzięki realizacji poszczególnych zadań w oparciu o treść wybranej książki, przedszkolaki miały możliwość poczuć się jak bohaterowie opowiadania, przeżyć podobne przygody, wczuć się w podane sytuacje. Ukazując problemy i przygody Kici Koci, które są tożsame z tymi, które przeżywają dzieci, nauczyciele oddziaływali na ich sposób postrzegania świata, wdrażali do odpowiednich zachowań, ukazywali właściwe kierunki działania i myślenia.
  • „Cztery pory roku według Montessori”- celem projektu było wprowadzenie elementów pedagogiki według Marii Montessori oraz rozwijanie kreatywności dzieci.
  • „Z darami natury świat nie jest ponury” Głównym celem ekologiczno-plastycznego projektu edukacyjnego „Z darami natury świat nie jest ponury!” jest kształtowanie postaw proekologicznych, pobudzanie kreatywności dzieci i nauczycieli oraz zapoznanie z ideą zero waste. Dodatkowo projekt ten ma za zadanie: stworzenie sytuacji do bezpośredniego obcowania z przyrodą, zapoznanie z różnorodnymi technikami plastycznymi, dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej, przejawianie w stosunku do zwierząt życzliwości i troski, tworzenie otoczenia przyjaznego środowisku, rozbudzanie wrażliwości na piękno przyrody, zachęcanie do indywidualnej i zbiorowej ekspresji artystycznej, rozwijanie wyobraźni twórczej i kreatywnego myślenia, budzenie zaciekawienia otaczającym światem
  • „Gramy zmysłami”- stymulowanie wszystkich zmysłów w trakcie zabaw i sytuacji edukacyjnych, wielozmysłowe postrzeganie świata u dzieci.

W przedszkolu realizowane były również programy:

  • „Skąd się biorą produkty ekologiczne”- Program ten poszerza i wzbogaca wiedzę dzieci na temat produktów ekologicznych oraz rolnictwa ekologicznego, kształtuje zachowania zdrowotne, uczy umiejętności wyboru zdrowych czy wartościowych produktów ekologicznych. Dzieci uczą się też ważnych nawyków higieniczno- zdrowotnych. W czasie zajęć prezentowano domową produkcję przetworów, oglądano pracę młyna i piekarni, a ponadto odbyły się również zajęcia ruchowe, propagowano zdrowy styl życia przez zabawy ruchowo - muzyczne, zorganizowano projekcje filmów związanych z tematyką żywności ekologicznej. Dodatkowo dzieci uczestniczyły w wielu zajęciach kulinarnych, m.in. kiszeniu kapusty, zdrowe chipsy z owoców, ekologiczna pizza, zdrowe deserki. Działania te, dużo nas nauczyły poprzez pogadanki na temat zdrowego stylu życia, prezentowanie ekologicznych produktów, wspólne prace z dziećmi (plastyczne i techniczne), poznanie znaczenia słowa ekologia, zapoznanie ze znaczkiem produktów ekologicznych, czytanie ciekawostek o zdrowym odżywianiu, wspólne projekcje filmowe.
  • „Czyste powietrze” Program ma charakter profilaktyczny, ale przede wszystkim ma na celu wykształcenie u dzieci świadomej postawy ochrony własnego zdrowia w sytuacjach, gdy są skazane na bezpośredni kontakt z palącymi. Wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy. Zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub, gdy dorośli palą przy nich tytoń.
  • „Na sportowo jest zdrowo”

Przygotowując się do wakacji omówiliśmy szczegółowo zasady korzystania ze zbiorników wodnych, kąpieli słonecznych, bezpieczeństwa w lesie, w górach. Przypomnieliśmy sobie zasady aktywnego i zdrowego stylu życia, higieny, zabawy i wypoczynku. Realizując treści edukacyjne dzieci miały okazję zdobywać sprawności i umiejętności związane ze zdrowym i higienicznym trybem życia począwszy od czynności higienicznych i samoobsługowych, zdrowym odżywianiem, na sprawności psychicznej i dobrym samopoczuciu kończąc.

Codzienne działania przyczyniły się do zwiększenia kompetencji dzieci w sferze radzenia sobie z emocjami, a także wpłynęły na pozytywne funkcjonowanie w relacjach z innymi ludźmi.

Kształtowania u dziecka odpowiednich zachowań społecznych oraz umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach ma wpływać na kształtowanie odpowiednich postaw u dziecka i wspomagać jego rozwój emocjonalnego.

Organizowane również były ciekawe wycieczki piesze i autokarowe, które miały na celu uatrakcyjnienie zajęć edukacyjnych, wzbogacenie dzieci w nową wiedzę, a także nabywanie nawyku związanego z ruchem. Ciekawym doświadczeniem dla dzieci był udział w Miejskiej Grze Terenowej w trakcie której dzieci otrzymały mapę miasta z zaznaczonymi punktami do których musiały dojść i wykonać zadanie związane z miastem Kutno. Przedszkolaki miały z tego ogromną satysfakcję, co pozytywnie wpłynęło na ich samopoczucie. Dużym powodzeniem cieszyła się również sala zabaw „Fikoland” w której dzieci miały możliwość zabawy w formie wzmożonego ruchu. Ponadto zorganizowano wycieczki piesze: do Zagrody z alpakami „SkyMed Spa- Kutno”, do domu seniora, Szkoły Podstawowej nr 6, nr 9, do Przedszkola Miejskiego nr 17 filia na ul. Szymanowskiego, do piekarni, cukierni, apteki oraz lodziarni. Wycieczki autokarowe: do Zoo Safari w Borysewie, „Malinowego Grodu” w Zgierzu, teatru „Arlekin” w łodzi, do Zagrody edukacyjnej w Besiekierach i w Konarzewie, do „Orientarium” w Łodzi. Była to przyjemna forma spędzenia czasu. Dzieci wróciły zrelaksowane i zafascynowane tym co widziały. O swoich miłych odczuciach opowiadały w przedszkolu.

W przełamywaniu nieśmiałości dzieci oraz w radzeniu sobie w pokonywaniu stresu sprzyjały organizowane w przedszkolu uroczystości związane z wystąpieniami publicznymi. Dzieci nabywały pewności siebie, wzmacniały poczucie własnej wartości. Sytuacje, które wcześniej wydawały się bardzo stresujące z każdym występem sprawiały dzieciom coraz więcej radości. Były to m.in.: „Dzień Babci i Dziadka”, „Dzień Mamy i Taty”, Dzień Edukacji, Przegląd Teatrów Dziecięcych i Młodzieżowych „Łapa”, akademia z okazji uzyskania akcesu Przedszkola Promującego Zdrowie, zakończenie roku szkolnego, Pierwszy Dzień Wiosny- Dzień Patrona Przedszkola, „Pudełko talentów”- festiwal artystyczny, Pasowanie na przedszkolaka. Ogromnym wydarzeniem, które wpłynęło na budowanie pozytywnych postaw dzieci oraz integracje z rówieśnikami był również bal karnawałowy pt. „Podwodny świat”. Przedszkolaki mogły zaprezentować swoje stroje kolegom i koleżankom oraz wraz z nimi wziąć udział w wesołych zabawach tanecznych, które dostarczyły im wiele radości i niezapomnianych przeżyć.

Ponadto dzieci uczestniczyły w;

  • konkursie recytatorskim „Zwierzątkowo” organizowanym przez Kutnowski Dom Kultury
  • konkursie plastycznym „ Co zatruwa naszą Ziemię?”
  • Między przedszkolny konkurs matematyczny "Matematyczne łamigłówki dla małej główki- Od kodowania do programowania" zorganizowany przez PM 17,
  • Między przedszkolny konkurs plastyczny "Ozdoba Wielkanocna" zorganizowany przez PM 17,
  • konkursie plastycznym "Pisanka wielkanocna".

Zajęcia otwarte dla rodziców to jedna z form współpracy przedszkola z rodzicami, w czasie której mają oni okazję zapoznać się między innymi ze sposobami pracy dydaktyczno- wychowawczej oraz przekonać się, jak wiele ich pociechy już potrafią zrobić. W naszym przedszkolu cyklicznie organizowane są zajęcia „Razem z Rodzicami”. Były to między innymi warsztaty cukiernicze- dzieci wspólnie z rodzicami wykonywały babeczki, ozdabiały mazurki które zabierały do domu. Malowały również jaja styropianowe oraz ozdabiały je techniką decoupage.

Wnioski do dalszej pracy:

  1. Kontynuowanie działań związanych z propagowaniem zdrowego stylu życia wśród dzieci i rodziców w różnych aspektach.
  2. Realizowanie kolejnych modułów programu zdrowotnego.

Sprawozdanie z działań rok 2022/2023 [.pdf, 126.93 kB]