Biedronki uczą się
W maju uczymy się:
Wiersza
A. Widzowska, „Dla mamy i taty”
Z okazji święta Taty i Mamy
dziś uroczyście wam obiecamy:
codziennie sprzątać swoje zabawki,
nigdy nie spadać z wielkiej huśtawki,
od mamy nigdzie się nie oddalać,
groźnych zapałek szust! nie zapalać.Więcej nie zjemy kwaśnych jabłuszek,
bo wtedy zawsze boli nas brzuszek.
Gdy zobaczymy gdzieś muchomora,
to go nie zerwie żaden przedszkolak!Będziemy grzeczni i przyrzekamy
słuchać uważnie taty i mamy.
Wyszorujemy ząbki starannie
i nie będziemy wariować w wannie.Mama nas uczy drogowych znaków,
tata trenuje małych pływaków.
Lecz nikt przez pasy sam nie przechodzi
ani do wody w morzu nie wchodzi!Od taty wiemy dużo o świecie:
że trzeba czapkę zakładać w lecie,
że się obcego pieska nie głaszcze,
bo czasem groźnie otwiera paszczę.I na kontakty uważać mamy,
więc się od prądu z dala trzymamy!
Czytacie bajki, gdy księżyc świeci,
rano buziaczkiem budzicie dzieci,
a choć psocimy czasem troszeczkę,
to wciąż jesteśmy waszym Słoneczkiem.
Piosenki
„Moja rodzina” (źródło: „Wesołe przedszkole pięciolatka”)
Ja i ty , ty i ja
Mamę , tatę każdy ma
Dziadków dwóch i babcie dwie
Brata, siostrę masz lub nie.
Ref. Bo rodzina, to rodzice i rodzeństwo
To są krewni, których łączy pokrewieństwo
Bo w rodzinie wszyscy bardzo się kochamy
I gdy trzeba, jedni drugim pomagamy.
Ja i ty, ty i ja,
Ciocię, wujka każdy ma
Krewnych masz, kuzynów też
Nazwij wszystkich jeśli chcesz.
język angielski
Słownictwo kluczowe:
Ant – mrówka
Bee – pszczoła
Butterfly – motyl
Beetle – chrząszcz
Dragonfly – ważka
Fly – mucha
Grasshopper – konik polny
Ladybug (Ladybird) – biedronka
Mosquito – komar
Caterpillar – gąsienica
Bug – robak (ogólne określenie)
Spider- pajak
scooter- hulajnoga
yo-yo- jojo
skipping rope- skakanka
skateboard- deskorolka
trampolinę-trampolina
Home – dom
School – szkoła / przedszkole
Park – park
Playground – plac zabaw
Swimming pool – basen
Restaurant – restauracja
Supermarket – supermarket
Museum – muzeum
Cinema / Movie theater – kino
Where is a…?
What is it?
Piosenka:
„Itsy Bitsy Spider”
The itsy bitsy spider
Climbed up the water spout
Down came the rain
And washed the spider out
Out came the sun
And dried up all the rain
And the itsy bitsy spider
Climbed up the spout again
„Where Are You Going?”
Where are you going?
Where are you going?
Where are you going right now?
I'm going to school,
I'm going to the park,
I'm going to the shops,
I'm going to the beach.
Where are you going?
Where are you going?
Where are you going right now?
I'm going to my friend's house,
I'm going to the station,
I'm going to the zoo,
I'm going home.
Założenia pracy dydaktyczno- wychowawczej i opiekuńczej na miesiąc kwiecień :
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
zawracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
porządkowanie po sobie miejsc zabaw, pracy i spożywania posiłków;
dbanie o porządek na półkach indywidualnych;
uczestniczenie w tworzeniu dekoracji, wzbogacanie kącika przyrody.
Językowa aktywność dziecka:
rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie).
Artystyczna aktywność dziecka:
obserwowanie różnych zjawisk fizycznych, np.: rozpuszczania ciał stałych w cieczy, krystalizacji, topnienia, parowania, tonięcia i pływania ciał, rozszczepiania światła (tęcza), zjawisk akustycznych (echo), magnetycznych;
uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielnych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków, przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby (np. w kontekście kształtowania prawidłowej postawy);
uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku) w różnych porach roku (na śniegu, w wodzie);
uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych;
przeplatanie aktywności ruchowej odpoczynkiem;
ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu);
przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rak, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki;
sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia;
wyrabianie nawyków zdrowotnych, np. samodzielnego ubierania się, poprawnego korzystania z toalety, właściwego zachowania się przy stole, przestrzegania zasad bezpieczeństwa w toku zabaw ruchowych i innych;
aktywne uczestniczenie w zabawach na świeżym powietrzu;
przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem;
wybieranie bezpiecznego miejsca do zabaw;
bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała lub samych rąk sposobów poruszania się zwierząt itp.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np.: radość, złość, smutek, strach;
radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach , rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich;
zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
szanowanie wytworów pracy innych oraz innych
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej.
Językowa aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu dźwięków, np. w zabawie w echo melodyczne, wokalne;
aktywne słuchanie rozmówcy;
wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów, porównywanie ich z tym, co się znajduje dalej;
wymawianie samogłosek, a potem wymawianie za nauczycielem spółgłosek;
powtarzanie słów zawierających głoski opozycyjne, np. kura – góra, piórko – biurko;
słuchanie zdań, wyodrębnianie w nich słów; liczenie słów w zdaniach; układanie zdań z określonej liczby słów; określanie kolejnych słów w zdaniu;
układanie rymów do podanych słów;
wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;
całościowe rozpoznawanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymienianie);
wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientacje przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
rozumienie wybranych znaków umownych.
Artystyczna aktywność dziecka:
słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;
śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne;
wykorzystanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskania, tupania, stukania…) do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek;
poznawanie wyglądu instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek i sposobu gry na nich;
wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych oraz innych przedmiotach – indywidualnie lub grupowo (tworzenie orkiestry);
wykonywanie prostych, jedno-, dwutaktowych tematów rytmicznych na instrumentach perkusyjnych;
uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu;
estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
improwizowanie piosenki ruchem;
dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków;
tworzenie galerii prac plastycznych dzieci, związanych, np. z porami roku;
tworzenie różnych przestrzennych kompozycji z wykorzystaniem palców, dłoni, całego ciała;
rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnych materiałów, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.;
odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;
wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji: słowną, ruchową, plastyczną, muzyczną.
Poznawcza aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcje i radość;
wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalny) różnych zabawek, przedmiotów, znaków i symboli;
rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;
mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi;
uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementem pantomimy itd.),
rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów; określenie kolejności czynności, np. podczas wykonywania zamku z piasku; zadawaniu pytań; rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego; określania kolejności zdarzeń w różnych sytuacjach, historyjkach;
słuchanie rymowanek, wierszy, opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia;
nazywanie i wskazywanie części ciała występujących podwójnie, parami – oczu, uszu, nóg;
poruszanie się pod dyktando nauczyciela;
wykonywanie ćwiczeń w parach;
budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcyjnych;
klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy;
rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie;
rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych;
rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie przestrzennych technik plastycznych, takich jak: konstruowanie, modelowanie itp., oraz pozostawianie swobody w zagospodarowaniu przestrzeni kartki w toku rysowania);
nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folia aluminiową, papierem ściernym, styropianem);
wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazów, symboli graficznych;
składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru;
kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru;
segregowanie danych symboli graficznych według przyjętego kryterium.